شیوه‌نامه طرح میزبانی پژوهشگاه نفت از دانشجویان وارد فاز اجرا شد

دستورعمل طرح میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های کشور که به‌تازگی از سوی وزیر نفت ابلاغ شد، با انجام اقدام‌هایی از جمله اعلام فراخوان عمومی به همه دانشگاه‌ها به‌منظور جذب دانشجویان واجد شرایط وارد فاز اجرا شده است.

مهدی احمدخان‌بیگی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در گفت‌وگو با شانا در تشریح دستورعمل یادشده، به تاکید وزیر نفت بر ضرورت باز شدن درهای پژوهشگاه به روی محققان و جامعه علمی کشور اشاره کرد و گفت: همسو با اجرای سیاست همکاری بین مراکز دانشگاهی و صنعت نفت کشور، طرحی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت تدوین شد که بر اساس آن، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سخت‌افزاری، کارگاهی، آزمایشگاهی و... موجود در پژوهشگاه به‌منظور خدمت‌رسانی به بازیگران عرصه فناوری صنعت نفت و گاز کشور در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت مزیت اصلی شیوه‌نامه ابلاغی اخیر را فراهم کردن شرایط لازم برای بهره‌مندی دیگر نهادهای کشور از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و بالاخص پژوهشگاه دانست و تصریح کرد: در شیوه‌نامه جدید همه مجموعه‌های بیرونی اعم از جامعه نخبگان کشور و مراکزی که در بدنه وزارت نفت نیستند، همچنین شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از توان و ظرفیت پژوهشگاه نهایت بهره را ببرند.

هم‌آفرینی بازیگران حوزه فناوری

احمدخان‌بیگی هم‌آفرینی بین بازیگران حوزه فناوری کشور را از جمله اهداف اصلی این شیوه‌نامه عنوان کرد و در تعریف این عبارت توضیح داد: در حوزه فناوری بیشتر با دو گروه شامل بازیگران حوزه عرضه فناوری و بازیگران حوزه تقاضای فناوری روبه‌رو هستیم. حوزه عرضه متشکل از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی و نهادهای تولید علم است و در این میان وزارت نفت و مجموعه شرکت‌های اصلی و تابع، تقاضاکنندگان فناوری را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت، تعیین نحوه ارتباط و همکاری سازنده و مستمر بین دو گروه عرضه و تقاضا را حلقه مفقوده در صنعت نفت کشور دانست و افزود: از کارکردهای اصلی شیوه‌نامه جدید، شکل‌گیری یک نهاد به‌منظور هم‌آفرینی، انسجام و اتصال میان این دو گروه است که در این میان پژوهشگاه صنعت نفت نقشی حائز اهمیت دارد.

فن‌بازار؛ بازاری برای عرضه و فروش فناوری

احمدخان‌بیگی گفت: براساس برنامه‌ریزی امور پژوهش وزارت نفت، در هفته پژوهش رویدادهایی در حوزه عرضه و تقاضای فناوری برگزار خواهد شد که در آن عرضه‌کنندگان می‌توانند محصولات و دستاوردهای خود را ارائه کنند که به این ترتیب، نخستین رویداد حوزه عرضه و تقاضای فناوری مبتنی بر این شیوه‌نامه را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: مجموعه صنعت نفت نیز به‌عنوان تقاضاکنندگان حوزه فناوری می‌توانند با انتخاب محصولات ارائه‌شده مطابق با استانداردهای لازم، نیازهای صنعت نفت را برطرف کنند.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در ادامه به برنامه برگزاری رویداد معکوس در هفته پژوهش اشاره و از «هر چالش، یک راهکار» به‌عنوان شعار این رویداد یاد کرد و افزود: برگزاری رویداد معکوس این امکان را برای فعالان حوزه عرضه فناوری فراهم خواهد کرد تا از آخرین نیازمندی‌های صنعت نفت کشور مطلع شوند تا بتوانند با اطلاع کافی در مسیر رفع این نیازها گام‌های اساسی بردارند.

احمدخان‌بیگی به عبارت فن‌بازار در شیوه‌نامه اشاره کرد و در توضیح آن گفت: در حقیقت فن‌بازار، بازاری برای عرضه و فروش فناوری است.

وی بهره‌برداری از فناوری‌های استفاده‌نشده، مبادله فناوری و نقش واسطه‌گری بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان، برقراری ارتباط‌ فناورانه همچون شیوه‌های تجارت و تجاری‌سازی فناوری‌ها و بازاریابی برای آنها و خدمات پشتیبانی همچون جست‌وجوی عرضه‌کننده و متقاضی فناوری و خدمات مالی را از جمله وظایف فن‌بازارها دانست و افزود: در این عرصه، فن‌بازارها نقش واسطه‌ای را برای رساندن اطلاعات فناوری و مشاوره درباره مراحل انتقال فناوری به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» دارند.

بوت‌کمپ‌ها، بستری برای ورود به بازار کار

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت ورود به بازار کار را از معضلات جامعه علمی و دانشگاهی کشور دانست و در ادامه به برگزاری بوت‌کمپ‌ها برای ایجاد بستر مناسب برای ورود به این بازار اشاره کرد و یادآور شد: توسعه مهارت‌های سخت و نرم‌افزاری و همچنین توسعه شایستگی‌های حوزه تکنیکال و تخصصی که لازمه ورود به بازار کار است با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه صنعت نفت در اختیار جامعه علمی کشور قرار داده می‌شود.

احمدخان‌بیگی افزود: بوت‌کمپ‌ها در حقیقت به نوعی فعالیت گروهی اشاره دارد که در قالب کارگاه‌هایی با ظرفیت‌های متفاوت، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

وی افزایش توانایی‌های شغلی در ارتباط با صنعت نفت و ایجاد زمینه مناسب برای آشنایی کارفرمایان صنعتی با توانمندی‌های دانشجویان را از اهداف برگزاری بوت‌کمپ‌ها برشمرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس دستورعمل شیوه‌نامه جدید، هر ساله تعداد ۱۰۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های کشور و همچنین اعضای هیئت علمی در قالب طرح فرصت مطالعاتی بر اساس معیارهای توسعه‌یافتگی سطح دانش و علاقه‌مندی به توسعه فناوری، انتخاب و از همه امکانات آزمایشگاهی، پژوهشی و علمی پژوهشگاه صنعت نفت بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: برگزاری اردوها و تورهای دانشجویی به‌منظور بازدید از مناطق عملیاتی و آشنایی دانشجویان از این مناطق از دیگر برنامه‌هایی است که پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به آن اقدام خواهد کرد.

اعلام فراخوان عمومی برای اجرای شیوه‌نامه

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت درباره حمایت از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی هم عنوان کرد: بسیاری از تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه نیازهای صنعت نفت نیست و از این رو نمی‌تواند کاربردی باشد، به همین منظور پژوهشگاه صنعت نفت ضمن ارائه امکانات لازم برای انجام تحقیقات علمی و کاربردی، با بهره‌مندی از تجارب استادان که به نوعی نقش مربیگری خواهند داشت، می‌تواند مسیر رسیدن به این هدف را هموار سازد.

احمدخان‌بیگی از فرآیند تجاری‌سازی به‌عنوان گام آخر توسعه فناوری یاد کرد و افزود:  آشنایی با حوزه کسب‌وکار و اینکه آیا محصولات تولیدی قابل عرضه به بازار خواهند بود یا خیر، از دیگر موضوع‌هایی است که پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت و همکاری شتاب‌دهنده‌ها می‌تواند نقاط مغفول حوزه کسب‌وکار را برای عرضه‌کنندگان نمایان سازد.

وی با بیان اینکه معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت بر فرآیند اجرای شیوه‌نامه جدید نظارت کافی خواهد داشت، گفت: فراخوان لازم به همه دانشگاه‌های کشور اعم از سراسری و آزاد و همه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برای بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان اعلام شده است و منتظر هستیم ببینم در آینده اقبال دانشجویان نسبت به ارائه امکانات از سوی پژوهشگاه چگونه خواهد بود.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت درباره محل تامین منابع مالی و تخصیص هزینه‌ها نیز گفت: اعتبارات لازم برای اجرای این شیوه‌نامه و نحوه هزینه‌کرد آن در بودجه پژوهشگاه صنعت نفت پیش‌بینی خواهد شد.

کد خبر 295322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =