بهره‌مندی از روش نشت‌یابی لیزری در شبکه گاز استان تهران

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از تسهیل و تسریع عملیات نشت‌یابی در شبکه گاز استان تهران با استفاده از نشت‌یابی لیزری خبر داد و گفت: این روش مطابق با استانداردهای جهانی به‌کار گرفته شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، احمد دارابی اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده از روش نشت‌یابی لیزری با استانداردهای جهانی تطبیق دارد، به همین سبب روش نشت‌یابی لیزری را جایگزین دستگاه‌های نشت‌یاب FID کردیم، زیرا این دستگاه‌ها دارای شعله هستند و سبب می‌شوند نتوانیم در فضای بسته و ایستگاه‌ها عملیات نشت‌یابی را به خوبی انجام دهیم.

وی درباره دستگاه‌های نشت‌یابی FID توضیح داد: کپسول هیدروژن همراه دستگاه‌های FID حمل می‌شود که با توجه به فشار بالا، خطرات خاص خود را دارد، همچنین این دستگاه به همه هیدروکربن‌ها واکنش نشان می‌داد و موجب می‌شد اپراتور به اشتباه اعلام نشت کند، اما نشت‌یاب لیزری وزن کمتری نسبت به نشت‌یابی FID دارد و حمل آن راحت‌تر است. افزون بر این، نیاز به کپسول هیدروژن ندارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران افزود: نشت‌یابی لیزری دارای گواهینامه ضد انفجار ATEX است و فقط به گاز متان واکنش نشان می‌دهد، بنابراین درصد خطای اپراتور به حداقل می‌رسد. نکته قابل توجه در نشت‌یابی لیزری حافظه داخلی آن است که همه اطلاعات را در خود ثبت می‌کند.

دارابی یادآور شد: با توجه به روز بودن این فناوری در دنیا تنها نگرانی ما تامین قطعات بود، بنابراین واحد پژوهش شرکت ملی گاز ایران با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به بومی‌سازی و تولید این تجهیزات روی آورده‌اند.

کد خبر 295355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =