پژوهشگاه‌های نفت و استاندارد تفاهم‌نامه‌ امضا کردند

پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه استاندارد با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه‌ همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و فرزانه انصاری، سرپرست پژوهشگاه استاندارد امروز (چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه) با هدف ایجاد همکاری‌های دوجانبه و تبادل اطلاعات، تجربیات، توانمندی‌های علمی، فنی و کارشناسی به‌منظور ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و اجرای پروژه‌های مشترک، بین پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه استاندارد، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت پیشرفت مستمر پژوهشگاه استاندارد را نشان از تفکر خلاق در مجموعه راهبری سازمان دانست و افزود: موضوع استاندارد، افزون بر نقش اصلی آن که تامین ایمنی، سلامت و استانداردهای کالا و خدمات است، آرامش و امنیتی است که برای مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان این کالاها با دیدن مهر استاندارد روی محصولات ایجاد می‌شود.

توفیقی تصریح کرد: تولیدکنندگان کالا برای تحقق استاندارد باید تلاش علمی و تحقیقی انجام دهند، مرکز تحقیق و توسعه (R&D) راه‌اندازی کنند و از پژوهشگران مرتبط در آن زمینه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: همواره اعتقادم بر این بوده است که بین عرضه‌ و تقاضای دانش و فناوری تعادل وجود ندارد. به عبارتی دیگر، میزان عرضه بیشتر از تقاضاست از این رو به دنبال سازوکار مناسب برای تحریک تقاضا در جامعه بوده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت موضوع استاندارد را یکی از ابزارهای تحریک تقاضا برای دانش و فناوری دانست و افزود: وضع استاندارد روی یک کالا یا خدمات به معنای آن است که باید برای رسیدن به آن استاندارد تلاش کرد و این موضوع تنها با دستیابی به دانش و فناوری مرتبط با آن استاندارد انجام‌پذیر خواهد بود.

توفیقی با تاکید بر اینکه استاندارد در توسعه بازارها حائز اهمیت است، گفت: تولیدکننده‌ای که استانداردهای مورد نظر را داشته باشد درهای بازار به روی او باز می‌شود. برای نمونه در پژوهشگاه صنعت نفت، زمانی که می‌خواهیم یک تکنولوژی را وارد بازار کنیم، نخستین سوال این است که چه موسسه و سازمانی گواهینامه استاندارد آن را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های انحصاری در عصر حاضر علمی و منطقی نیست، گفت: یکی از راهبردهای پژوهشگاه صنعت نفت، تشکیل شبکه‌های همکاری است، زیرا عصر کنونی عصر شبکه است و شبکه‌سازی و استفاده از توانمندی‌های یکدیگر و مبادله اطلاعات و موضوع نوآوری باز اهمیت دارد و سبب توسعه همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت طرف‌ها می‌شود.

حضور در بازارهای جهانی از طریق استانداردسازی بین‌المللی

فرزانه انصاری، سرپرست پژوهشگاه استاندارد نیز در این نشست گفت: انجام تحقیقات مشترک و آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت برای استانداردسازی خدمات مورد نیاز صنعت نفت از موضوعاتی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: استانداردسازی بین‌المللی از مباحث مهم و حیاتی است که می‌توانیم از کانال پژوهشگاه صنعت نفت به نحو شایسته‌تری انجام دهیم و در همین راستا، حضور همکاران پژوهشگاه در کمیته‌های متناظر، استانداردسازی محصولات تولیدی در کشور و حضور در بازارهای جهانی از طریق استانداردسازی بین‌المللی از مسائلی است که  در این تفاهم‌نامه بر آنها تاکید شد.

کد خبر 295362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =