اصلاح قیمت بنزین سفره سودجویان را کوچک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: اصلاح قیمت‌ها لازمه اداره کشور در مسیر درست و مانع سوءاستفاده سودجویان است و از این رو، اصلاح قیمت بنزین پس از چندسال موضوعی اجتناب‌ناپذیر و برای کشور سودمند است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، رحمان سعادت در این باره اظهار کرد: اقتصاد امری دستوری نیست و پس از گذشت چند سال افزایش قیمت در اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: اصلاح قیمت بنزین به عنوان بخشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها و بازگشت اختلاف قیمت به جیب مردم تا حدی تورم را جبران می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان تصریح کرد: در گذشته حدود ۳۰ درصد مردم جزو قشور آسیب‌پذیر بودند، اما در سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد جامعه جزو قشر آسیب‌پذیر هستند و در قانون هدفمندی یارانه‌ها، همه افراد جامعه باید دیده شوند.

سعادت عنوان کرد: اصلاح قیمت بنزین با هدف اصلاح الگوی مصرف و برای جلوگیری از قاچاق و رانت‌خواری که تورم را نیز به دنبال دارد، ضروری است، اما می‌توان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و بازگرداندن تفاوت قیمت‌ها به جیب مردم، معیشت آنها را بهبود بخشید.

وی ابراز کرد: اکنون با طرح جدید، قیمت بنزین افزایش نیافته، بلکه به قیمت واقعی خود نزدیک شده است، اما همراه با واقعی شدن قیمت سوخت باید قیمت کالاهای مکمل و مرتبط با سوخت تغییر کند و حتی در مواردی کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان یادآور شد: همراه با اصلاح و افزایش قیمت بنزین باید کالاهایی مرتبط با آن مانند قیمت خودرو کاهش یابد و ضرورت دارد این مهم مدنظر مسئولان قرار گیرد.

براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از روز بیست و چهارم آبان ۹۸، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵ هزار ریال، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر ۳۰ هزار ریال و بنزین سوپر هر لیتر ۳۵ هزار ریال محاسبه می‌شود.

بر اساس مصوبه این شورا سهمیه سوخت خودروهایی که در کارت ماشین دوگانه‌سوز قید شده ۳۰ لیتر در ماه و خودروهای تک سوز ۶۰ لیتر درماه است و خودروهای مربوط به دستگاه‌های اجرایی بدون سهمیه و باقیمت آزاد محاسبه می شود.

کد خبر 295462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =