۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
  • کد خبر: 295648
گزیده‌های «نفتی» هفته

تشریح دلیل ازسرگیری طرح مدیریت مصرف بنزین و افزایش قیمت آن از زبان رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت، حمایت مقام معظم رهبری و سران قوا از دولت به سبب اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، افزایش بی‌سابقه مصرف گاز در آبان‌ماه و ابلاغ شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی مهم‌ترین عناوین خبری مطرح شده در گزیده‌های نفتی هفته گذشته بودند.

حمایت همه‌جانبه از طرح سهمیه‌بندی بنزین؛ حاشیه‌های سهمیه‌بندی بنزین این هفته در صدر اخبار بود. روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه، نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شد که در آن سران سه قوه بر اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت و حمایت از معیشت قشور کم‌درآمد، تاکید کردند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت این هفته در ارتباط مستمر با رسانه‌ها به شفاف‌سازی ابعاد مختلف سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این سوخت ارزشمند پرداخت. به گفته ربیعی، سهمیه‌بندی بنزین که مهم‌ترین هدف آن مبارزه با قاچاق سوخت به شمار می‌آید، طرحی است که در سال‌های اخیر به‌طور مداوم دولت آن را بررسی کرده است و سرانجام با بررسی همه جوانب و دیدگاه‌های کارشناسی تصمیم گرفته شد قیمت بنزین افزایش یابد تا هر خودرو سهمیه‌ای مشخص داشته باشد. سخنگوی دولت بر این باور است که مدیریت مصرف، امکان صادرات بنزین را فراهم می‌کند و جلوگیری از فساد و رانت‌های نهفته در دل آن، آثار مثبتی خواهد داشت. وی توضیح داد که وارد شدن آسیب به اقتصاد و معیشت قشور ضعیف از جمله مهم‌ترین نگرانی‌های رئیس‌جمهوری بود، بنابراین ایشان دستور دادند که همه منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین باید فقط برای معیشت طبقات محروم هزینه شود و در هیچ شرایطی اجازه افزایش قیمت بنزین و هزینه منابع آن برای کسری بودجه را نمی‌دهند.

به دنبال این خبر در نخستین روز هفته‌ای که گذشت، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. بنا بر اعلام نوبخت، با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین صادرات حدود ۳ هزار میلیارد تومان بنزین پیش‌بینی شده است.

دولت در چتر حمایت رهبری؛ به دنبال افزایش قیمت بنزین و وقوع برخی حوادث در گوشه و کنار کشور، صبح روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود اعلام کردند که از تصمیم سران سه قوه حمایت می‌کنند، زیرا تصمیمی است که با پشتوانه کارشناسی برای کشور گرفته شده است.

عصر همان روز، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در نشست هیئت دولت نسبت به مصرف بی‌رویه بنزین هشدار داد و اعلام کرد مصرف بنزین در ایران از حد میانگین کشورهای دیگر بالاتر و بیشتر است و این روند می‌تواند ایران را واردکننده بنزین در سال ۱۴۰۰ کند.

روحانی قیمت واقعی بنزین در کشور را بین ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سود اصلی قیمت پایین بنزین به جیب قاچاقچی‌های این سوخت ارزشمند می‌رود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از برگزاری نشست بین کمیسیون اقتصادی مجلس با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضاییه و مسئولان ذی‌ربط با هدف نظارت جدی بر قیمت‌ها خبر داد و گفت: واریز کردن مبلغ مابه‌التفاوت طرح سهمیه‌بندی بنزین به حساب مردم نشان می‌دهد که دولت پای عهد خود ایستاده است.‌

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ قضائیه نیز با صدور بیانیه‌ای خطاب به مسئولان قضایی بر ضرورت حمایت از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این سوخت ارزشمند تاکید کرد. در این بیانیه آمده است: سازمان بازرسی کل کشور موظف است ضمن نظارت دقیق بر محل هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، اجرای کامل تعهدهای دولت در برابر مردم از جمله پرداخت به‌موقع و منظم یارانه‌ها را مستمرا پیگیری کند تا زمینه برای افزایش اعتماد مردم فراهم شود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اخبار و اطلاعیه‌های متعدد به اطلاع‌رسانی درباره سهمیه‌بندی بنزین پرداخت. در یکی از این اطلاعیه‌ها آمده است:«تا پایان آذرماه، چهار رقم آخر سمت راست کد ملی شخصی که نام او در پشت کارت سوخت درج شده است، به‌عنوان رمز کارت سوخت شخصی، علاوه بر رمز جاری کارت سوخت معتبر است.»

توجه به معیشت روستاییان؛ در کنار بنزین، گازوئیل نیز سوخت  ارزشمندی است که مورد استفاده بسیاری از خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین و بخش کشاورزی قرار می‌گیرد. توجه به معیشت روستاییان موجب شد تا قیمت گازوئیل افزایش نیابد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه اعلام کرد که سوخت مورد نیاز کشاورزان طبق سهمیه در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

جایگاه‌ها یک سوخت دیگر هم عرضه می‌کنند؛ سی‌ان‌جی. به گفته حسن قلی‌پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، هم‌زمان با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت مصرف سی‌ان‌جی در کشور روزانه ۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و از رقم روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب به ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

حسن قلی‌پور گفت متقاضیان دوگانه‌سوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه NGVI.IR مراجعه کرده و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

عرضه نفت خام در بورس انرژی؛ بیژن زنگنه، وزیر نفت این هفته شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه شرکت ملی نفت ایران مکلف است به‌صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را با رعایت این شیوه‌نامه در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند.

افزایش بی‌سابقه مصرف گاز؛ توسعه شبکه گاز در شهرها و روستاهای کشور از یک سو و کاهش بی‌سابقه دمای هوا در آبان‌ماه از سوی دیگر سبب شد مصرف گاز کشور در هشتمین ماه سال طی یک روز به ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد. این رقم هشداری برای مصرف گاز است. با توجه به ظرفیت تولید و پالایش گاز در کشور و همچنین باقی‌ماندن یک ماه تا آغاز فصل زمستان باید در نظر داشت که مصرف بی‌رویه گاز در پاییز می‌تواند زنگ خطری برای مصرف داخلی گاز در زمستان و توان صادراتی کشورمان در سه ماه پایانی سال باشد.

سخنگوی دولت این هفته غیر از بنزین به سراغ گاز هم رفت و اعلام کرد که تا پایان دولت، هیچ روستایی بدون گاز باقی نمی‌ماند. این کار با هدف توسعه رفاه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام می‌شود.

اوپک، شیل، آرامکو؛ به سراغ اخبار بین‌المللی صنعت نفت برویم. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد اوپک و متحدانش در رقابت با کشورهای غیر عضو در سال ۲۰۲۰ میلادی به سبب افزایش تولید نفت کشورهای رقیب اوپک، با چالشی عمده روبه‌رو خواهند شد. این در حالی است که محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک اعلام کرده با وجود سال دشواری که این سازمان پشت سر گذاشته است، درباره افت قیمت نفت به دلیل جهش تولید نفت شیل در آمریکا نگران نیست. عربستان سعودی نیز در حالی که هر روز به موعد عرضه سهام آرامکو نزدیک‌تر می‌شود بیشتر نسبت به موضع اولیه خود مبنی بر ارزش‌گذاری ۲ هزار میلیارد دلاری این شرکت از سوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان عقب‌نشینی می‌کند.

دیگه چه خبر؛ «آمادگی ۱۰۰ درصدی شبکه انتقال گاز برای عبور از زمستان»، «تامین سوخت سرویس‌های مدارس کشور»، «سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری اوپک در کوبا»، «بررسی تاثیر عرضه سهام آرامکو بر فعالیت اوپک»، «افزایش حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز»، « ایجاد مسیرهای جدید هوایی برای کاهش مصرف سوخت هواپیماها»، «نصب ۲ سکوی باقی‌مانده فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان امسال»، «مهار مصرف، افزایش صادرات و تخصیص یارانه انرژی به مردم؛ اهداف سهمیه‌بندی بنزین»، «سران قوا با پشتوانه کارشناسی تصمیمی گرفته‌اند که باید به آن عمل شود» و «اعلام سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین شهری» از دیگر عناوین خبری یک هفته اخیر بودند.

پربازدیدهای شانا؛ از روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه تا روز جمعه یکم آذرماه، عناوین «توضیحات وزیر نفت درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین»، «ابلاغ شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی»، «چند سکوی پارس جنوبی از ابتدای امسال تاکنون نصب شده است؟»، «نگاهی به سهمیه سوخت خودروها»، «مصرف گاز کل کشور به مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسید»، «متقاضیان گازسوز کردن خودروها به سامانه NGVI.IR مراجعه کنند» و « سهمیه بنزین خودروها تا ۶ ماه امکان ذخیره در کارت سوخت دارد» اخباری بودند که بالاترین میزان بازدید را در شانا به خود اختصاص دادند.

کد خبر 295648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =