بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی دی‌ماه تکمیل می‌شود

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از پایان توسعه بخش فراساحل این طرح تا پایان دی‌ماه امسال خبر داد و گفت: دو سکوی باقی‌مانده این طرح ابتدای زمستان امسال تولیدی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی‌پور با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه سه سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی (A، B و C) تاکنون نصب شده است، افزود: سکوی اقماری ۱۴D آخرین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر است عملیات بارگیری، مهاربندی، انتقال و نصب آن در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، تا پایان آذر تکمیل و وارد مرحله هوکاپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری و دستیابی به ظرفیت حداکثری تولید از این سکوی دریایی تا پایان دی‌ماه، پکیج فراساحلی این طرح تکمیل می‌شود و ظرفیت نهایی برداشت ۵۶ میلیون مترمکعب (معادل ۲ میلیارد فوت‌مکعب) گاز غنی از فاز ۱۴ پارس جنوبی تحقق می‌یابد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی  پیشرفت ساخت سکوی اقماری ۱۴D در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) را ۹۵ درصد اعلام کرد و افزود: این سازه همانند دیگر سکوهای ساخته‌شده در یارد صدرا، ۲۵۰۰ تن وزن دارد و در بخش پیش‌راه‌اندازی در یارد به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده است.

وی درباره روند فعالیت‌های حفاری چاه‌های موقعیت این سکو در خلیج فارس نیز اظهار کرد: عملیات راندن لوله‌های CRA و مشبک‌کاری هفت حلقه چاه تولیدی از ۱۱ حلقه چاه در این بخش به پایان رسیده و اسیدکاری آن نیز رو به پایان است.

به گفته توسلی‌پور، پس از اتمام عملیات اسیدکاری چاه‌ها تا هفته اول آذر، این هفت حلقه چاه با ظرفیت تولید ۱۴.۲ میلیون مترمکعب در روز (۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز) گاز، قابلیت تولید خواهند داشت.

تکمیل دومین خط لوله دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان اینکه لوله‌گذاری دریایی دومین خط لوله دریایی انتقال گاز این طرح شامل خط لوله رابط ۱۸ اینچ سکوی ۱۴B به موقعیت سکوی ۱۴D و خط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز سکوی ۱۴B به پالایشگاه نیز تکمیل شده است، اظهار کرد: عملیات هیدروتست این بخش از خطوط لوله فاز ۱۴ پارس جنوبی پایان یافته است و پس از تخلیه آب، تمیزکاری و دیگر فرآیندهای تکمیلی، آماده انتقال گاز به خشکی خواهد شد.

وی همچنین از اجرای عملیات لوله‌گذاری خط لوله بین فازی پالایشگاه فاز ۱۴ به پالایشگاه فاز ۱۲ به طول ۵ کیلومتر خبر داد و پیش‌بینی کرد پس از اتمام مراحل تست و راه‌اندازی این خط لوله تا ۲۰ آذر، گاز تولیدی عرشه ۱۴B که پیش از این نصب شده است، به پالایشگاه فاز ۱۲ ارسال شود.

راه‌اندازی نخستین واحد یوتیلیتی پالایشگاه فاز ۱۴ تا بهار سال آینده

محمدمهدی توسلی‌پور با اشاره به وضع احداث پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، پیشرفت EPC طرح را ۸۲ درصد اعلام و افزود: پیشرفت پالایشگاه این طرح در بخش مهندسی به بیش از ۹۰ درصد، در بخش تأمین کالا به ۹۰ درصد و در بخش اجرا به ۷۲ درصد رسیده است.

وی پیش‌بینی کرد نخستین واحد یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی شامل آب، برق، بخار) پالایشگاه این طرح که راه‌اندازی آن پیش‌نیاز دریافت خوراک گاز از دریاست، تا بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مجری توسعه‌دهنده فاز ۱۴ پارس جنوبی با تاکید بر اولویت ساخت و بهره‌برداری از واحدهای مرتبط با مسیر تولید زودهنگام، از تدوین برنامه‌ای جامع توسط پیمانکار اصلی پروژه خبر داد و گفت: این برنامه به منظور شتاب‌بخشی به راه‌اندازی بخش خشکی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال ۹۹ به‌زودی به مدیریت ارشد شرکت نفت و گاز پارس ارائه خواهد شد تا مطابق با پیشنهادهای عملی پیمانکار، جبهه‌های کاری در بخش تأمین کالا و اجرا فعال شود و اقدام‌های توسعه‌ای در بخش‌ خشکی سرعت بیشتری بگیرد.

کد خبر 295813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =