احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک بالاست

تحلیلگران اعلام کردند که روسیه و اوپک به احتمال زیاد در نشست آینده خود، توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک را تمدید می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، وزیران نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در شرایطی هفته آینده نشست خود را برگزار می‌کنند که قیمت نفت به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر نزدیک شده است. اوپک، روسیه و دیگر متحدان این سازمان توافقی مستمر برای کاهش نفت دارند و بیشترین کاهش تولید، مربوط به عربستان است.

هلیما کرافت، از مدیران بانک آربی‌سی کانادا گفت: در این مرحله، شرایط برای شماری از تولیدکنندگان نفت چندان مطلوب نیست، اما فاجعه‌بار نیز نیست؛ اکنون به نوعی در حال انتظار هستیم.

وی افزود: اکنون دورانی بی‌ثبات برای اوپک است و شکاف میان داشته‌ها و نداشته‌ها عمیق‌تر شده است؛ رشد قیمت نفت به اندازه کافی بالا نبوده است که بتواند ناآرامی‌های اجتماعی در برخی کشورهای تولیدکننده نفت را مهار کند و گزینه بهتری وجود ندارد، اکنون تقریبا با یک بهار عربی جدید روبه‌رو هستیم.

این کارشناس پیش‌بینی کرد که توافق جهانی کاهش تولید نفت تا ماه ژوئن امسال تمدید شود و سپس وزیران اوپک و غیراوپک دوباره این توافق را مرور خواهند کرد.

بسیاری از تحلیلگران نیز انتظار دارند توافق اوپک و غیراوپک باز هم تمدید شود، اما برخی از آنان حتی باور دارند که روسیه و اوپک می‌توانند کاهش تولید خود را شدت بخشند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش چندی پیش (ژوئن ۲۰۱۹) تصمیم گرفتند توافق خود برای کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند.

وزیران نفت و انرژی اوپک برای شرکت در صدوهفتادوهفتمین نشست عادی این سازمان و آخرین نشست سال ۲۰۱۹ خود پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) در دبیرخانه دائمی این سازمان در وین گردهم می‌آیند، همچنین هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در مقر دائمی این سازمان برگزار می‌شود.

به گزارش شانا، هفدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (JMMC) هم براساس برنامه قرار است عصر چهارم دسامبر (13 آذرماه) در محل دبیرخانه اوپک در وین اتریش برگزار شود.

کد خبر 295887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =