ناهماهنگی میان صادرکنندگان بزرگ‌ترین تهدید برای گاز در ۵ سال آینده است

رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در دومین سمینار بین‌المللی گاز و نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف در مالابو، بزرگ‌ترین تهدید پیش‌روی گاز طبیعی در پنج سال آینده را رقابت شدید موجود در بازار و وجود ناهماهنگی میان صادرکنندگان گاز و همچنین رقابت با انرژی‌های تجدیدپذیر دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمحمد حسین عادلی روز چهارشنبه (ششم آذرماه) پس از پایان آیین گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز در مالابو در یک نشست تخصصی با عنوان «بحث و گفت‌وگوی وزیران: گاز در بافتار ژئوپولیتیکی»، اظهار کرد: گاز زمانی سوخت داخلی بود و بیشتر کشورهای تولیدکننده در کشورهای خود مصرف می‌کردند، اما به‌تدریج این سوخت به یک کالای بین‌المللی تبدیل شد و اکنون به‌ویژه در دهه اخیر به یک حامل انرژی جهانی بسیار مناسب بدل شده است.

وی با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی جهان در حال افزایش است، تصریح کرد: به موازات، گاز سهم زغال‌سنگ و نفت را در سبد انرژی جهان می‌گیرد بر اهمیت راهبردی آن اضافه می‌شود، در واقع همان اهمیتی که نفت در دهه‌های گذشته داشت امروز  گاز طبیعی به‌تدریج پیدا می‌کند.

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه گاز در دهه اخیر دچار تحولات خیره‌کننده‌ای شده است، افزود: در درجه نخست، تولید گاز با افزایش فوق‌العاده همراه شده و تجارت آن به‌شدت بین‌المللی شده است، گاز پیش از این  به صورت خط لوله صادر می‌شد، اما اکنون حدود ۳۵ درصد گاز به صورت گاز مایع یا ال‌ان‌جی صادر می‌شود.

عادلی با اشاره به اینکه قیمت گاز دچار دگرگونی شگرفی شده است، یادآور شد: در سال ۲۰۱۴ قیمت گاز در منطقه شرق دور در محدوده ژاپن و کره جنوبی حدود ۲۰ دلار برای یک میلیون بی‌تی‌یو بود در حالی که امروز به زیر ۱۰ دلار سقوط کرده و قیمت آن در دیگر مناطق در محدوده ۱۲ دلار بود در حالی که اکنون به‌طور میانگین حدود چهار دلار شده است.

وی مهم‌ترین تحول گاز را انقلاب شیل یا تولید گاز شیل در آمریکا که محصول تحول فناورانه است دانست و گفت: در نتیجه این انقلاب، آمریکا از یک واردکننده به یک صادرکننده بدل شده است، ورود آمریکا به جرگه تولیدکنندگان بزرگ و صادرکنندگان، شدت راهبردی گاز را افزایش داده است.

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: هم‌اکنون آمریکا با بقیه صادرکنندگان برای گرفتن سهم بازار گاز نه تنها در آمریکای جنوبی، بلکه در اروپا و آسیا رقابت شدیدی می‌کند؛ صادرکنندگان سنتی مانند قطر بخشی از سهم بازار خود را در آسیا از دست دادند و مجبورند در اروپا و آمریکای جنوبی به دنبال بازار باشند.

اثر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر تجارت ال‌ان‌جی

وی به جنگ تجاری آمریکا و چین اشاره کرد و با بیان اینکه این جنگ بر تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان جی) بین دو کشور اثر منفی گذاشته است، افزود: اروپا که محل منازعه گاز روسیه و آمریکاست درصدد متنوع کردن انرژی خود است، خط لوله نورداستریم محل نزاع آمریکا، روسیه و اروپاست.

عادلی با تاکید بر اینکه گاز و بازار آن محل نزاع راهبردی واقع شده است، اظهار کرد: از طرف دیگر دارندگان فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از نهضت جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در رقابت با گاز قرار دارند و رقابت راهبردی دیگری بین گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو به نیاز آفریقا به گاز هم اشاره کرد و گفت: گاز برای آفریقا هم برای سوخت‌رسانی و گرمایش و سرمایش و هم برای اشتغال و صنعتی شدن و توسعه اقتصادی می‌تواند مفید باشد.

به گفته وی، کشورهای تولیدکننده گاز نه تنها باید از طریق صادرات گاز و داشتن سهمی در تجارت جهانی گاز در دنیا نفوذ خود را گسترش دهند، بلکه با فرآورش آن در داخل می‌توانند ارزش افزوده به دست آورند و سبب اشتغال بیشتر شوند و به توسعه اقتصادی کمک شایانی کنند.

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز مهم‌ترین فرصت برای گاز در پنج سال آینده را «قیمت» آن دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت گاز همچنان در این حد رقابتی و پایین بماند و تولید گاز در حد بالایی باشد و گاز فراوان باشد، بنابراین پنج سال آینده را باید فرصت طلایی برای گسترش استفاده از گاز تلقی کرد و کوشید استفاده از گاز  بیشتر گسترش یابد و همه‌گیر شود.

به گزارش شانا، نشست تخصصی «بحث و گفت‌وگوی وزیران: گاز در بافتار ژئوپولیتیکی» با حضور گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان، تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه، محمد اکراب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا و محمدحسین عادلی، دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف برگزار شد.

دومین سمینار بین المللی گاز با سخنرانی گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی و یوری سنتورین، دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در شهر مالابو گینه استوایی آغاز به‌کار کرد؛ فرانچسکو پاسکوال اوباما ایسوئی، نخست وزیر گینه استوایی و شهردار مالابو از سخنرانان رسمی این سمینار بودند.

پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا (جمعه، هشتم آذرماه) برگزار می‌شود، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری نماینده دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در این نشست خواهد بود.

کد خبر 295907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =