تحریم اعضای جی‌یی‌سی‌اف امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف در مالابو گینه استوایی بر ضرورت توقف تحریم‌های یک جانبه فراملیتی به عنوان ابزار جنگی علیه کشورها و برخی اعضای این مجمع تاکید کرد و گفت: تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و نه تنها تحقق اهداف ما را محدود می‌کند، بلکه امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار شانا، سید محمدحسین عادلی روز چهارشنبه (ششم آذرماه) پس از برگزاری آیین گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز در یک نشست تخصصی با عنوان «چگونگی مقابله با چالش وضع موجود و ایجاد آینده‌ای پایدار برای بازار گاز» در مالابو گینه استوایی اظهار کرد: واقعیت این است که در نتیجه تحولات اخیر، قیمت گاز کاهش یافته است، صادرکنندگان جدید اضافه شدند، رقابت تشدید شده، ریسک و نبود اطمینان برای آینده افزایش یافته و رقابت‌های راهبردی بالا گرفته است و این در حالی است که گاز همچنان منبع مهمی از درآمدهای کشورهای صادرکننده گاز را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه تنها عامل رضایت و خرسندی کشورهای صادرکننده گاز افزایش سهمشان در سبد انرژی جهان در سال‌های اخیر بوده است، تصریح کرد: پرسش مهم این است که آیا این موضوع برای رضایت ما (تولیدکنندگان گاز) از روند موجود کافی است و ما باید خود را با این راضی نگه داریم، به‌ویژه اگر این موضوع را در چارچوبی وسیع‌تر و در موازات تحولات زیست‌محیطی و برنامه‌های تغییرات آب و هوایی قرار دهیم.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو ادامه داد: از نظر من اینکه سهم گاز از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۹ از ۲۱ به ۲۲ یا ۲۳ درصد افزایش یافته است و سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲۶ درصد می‌رسد، برای قانع کردن و رضایت ما از آینده‌ای مطمئن به هیچ عنوان کافی نیست.

برنامه جهان برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای

عادلی با بیان اینکه بررسی اجمالی برنامه‌های تغییرات آب و هوایی کشورهای مختلف و روند تحولات نشان از این دارد که نهضت واقعی برای کاهش و توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز به‌وجود آمده است، تصریح کرد: نمونه‌های زیادی در این باره وجود دارد. نگاهی به برگزاری پنجمین نشست سران و اقدام برای تغییرات آب و هوا در مقر سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ آشکارکننده این نهضت‌ها و روندهای جاری در این باره است.

وی با ذکر چند نمونه از این نهضت‌ها، گفت: در اروپا، آلمان تصمیم گرفته است از سال ۲۰۲۱ میلادی برای هر تن کربن منتشرشده از ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها ۱۰ دلار مالیات وضع کند. قرار است این مبلغ را تا سال ۲۰۲۶ به ۶۰ دلار برای هر تن برساند و ۵۴ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری بر انرژی تجدیدپذیر کند، همچنین متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ میلادی به میزان انتشار صفر کربن برسد؛ جامعه عاری از کربن.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو افزود: فرانسه نیز اعلام کرده است که به جامعه عاری از کربن در سال ۲۰۵۰ میلادی متعهد است و با کشورهایی که برخلاف اهداف توافقنامه پاریس اقدام کنند روابط تجاری برقرار نمی‌کند. انگلیس صندوقی با اعتبار یک میلیارد پوند به‌منظور توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشورهای کمترپیشرفته ایجاد می‌کند.

عادلی ادامه داد: اتحادیه اروپا اعلام کرده است که سال آینده معادل ۲۵ درصد بودجه‌اش را صرف فعالیت‌های مرتبط با تغییرات آب و هوا می‌کند. حتی چین اعلام کرده که یارانه‌های انرژی تجدیدپذیر را کاهش می‌دهد، زیرا هزینه‌های تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر کاهش یافته و نیازی به یارانه نیست و با هزینه‌های تولید انرژی از زغال سنگ قابل رقابت است.

وی تصریح کرد: چین پیش از این بازار پویایی درباره قیمت کربن ایجاد کرده است، هند هم قول داده است که مقدار تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را به ۱۹۵ گیگابایت و سپس به ۴۵۰ گیگابایت می‌رساند. افزون بر این بسیاری از کشورها اعلام کردند که به نهضت جامعه بدون کربن در سال ۲۰۵۰ خواهند پیوست.

دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف با بیان اینکه افزون بر کشورها، بخش خصوصی و شرکت‌های بین‌المللی نیز به‌طور جدی اقدام‌هایی را برای پیوستن به نهضت توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای برداشته‌اند، گفت: در اینجا به چند نمونه اشاره می‌کنم، گروهی از دارندگان دارایی‌های کلان که رقم آن به حدود ۲ تریلیون دلار می‌رسد تعهد کرده‌اند که در سال ۲۰۵۰ میلادی یک پرتفوی سرمایه‌ای بی‌کربن خواهند داشت.

عادلی ادامه داد: این گروه نام خود را اتحاد دارندگان دارایی نامیدند، ۸۷ شرکت بزرگ خود را متعهد کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی به جامعه عاری از کربن بپیوندند، ۱۳۰ بانک بزرگ بین‌المللی اعلام کردند که کسب‌وکار خود را با اهداف توافقنامه پاریس هماهنگ می‌کنند.

وی ضمن اشاره به نهضت اتحاد جاه‌طلبانه برای تغییرات آب و هوا با ۵۱ عضو که رئیس‌جمهوری شیلی رهبری آن را به‌عهده دارد، گفت: نهضت دیگری با عنوان «اقدام برای حمل‌ونقل سازگار با تغییرات آب و هوا» که ۱۰۰ سازمان به آن پیوسته‌اند، نهضت اتحاد برای کنار گذاشتن برق با زغال سنگ که هدفش توقف ساخت نیروگاه‌های زغال سنگی است و تاکنون ۳۲ کشور و ۳۴ شرکت بزرگ بین‌المللی به آن پیوسته‌اند و نهضت ائتلاف برای راه‌حل بر اساس طبیعت به رهبری چین و نیوزیلند که تاکنون ۴۰ کشور، ۱۵۰ سازمان و ۵۰ شرکت خصوصی و ۱۲ بنیاد به آن پیوسته‌اند، همگی برای مقابله با جهان عاری از کربن تشکیل شده است.

وی با ذکر این نمونه‌ها ادامه داد: به نظر می‌رسد این آمار و ارقام کافی است تا باور کنیم که نخست علاقه وافری برای پیوستن به این نهضت‌ها وجود دارد یا حتی بگویید مد روز بر این شده است، دوم نتیجه این همه اقدام‌ها ازسوی کشورها، سازمان‌ها و بخش خصوصی سرانجام به‌طور ملموسی بر استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی و از جمله گاز طبیعی اثر تعیین‌کننده خواهد داشت، به عبارت دیگر نادیده گرفتن یا دست‌کم گرفتن اثر این تحولات و اقدام‌ها اشتباه بزرگی است.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو تاکید کرد: نکته من این است افرادی که می‌خواهند جهان را به استفاده از گاز ترغیب کنند از جمله مجمع کشورهای صادرکننده گاز باید روش‌های سنتی خود را برای بازاریابی گاز تغییر دهند. اگر روش‌های کنونی خود را ادامه دهیم نباید انتظار تغییر در آینده داشته باشیم، برای رقم زدن آینده‌ای متفاوت باید به روش‌های ابتکاری جدید دست یابیم.

ضرورت تغییر روش سنتی فروش گاز

عادلی در ادامه به موضوع فقر انرژی در کشورهای کمتر توسعه یافته در آفریقا، آسیای جنوبی و آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهداف توسعه پایدار، گاز می‌تواند به‌طور قانع‌کننده‌ای بهترین راه‌حل برای از بین بردن فقر انرژی و توسعه باشد، زیرا گاز نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر منبعی ارزان است و در محدوده وسیع قابل دسترس است و به توانایی مالی زیادی نیاز ندارد.

وی افزود: من آماده‌ به چالش کشیدن افراد طرفدار سرمایه‌گذاری‌های سنگین در منابع تجدیدپذیر در کشورهای کمتر توسعه‌یافته هستم، زیرا این کشورها فاقد فناوری کافی و توانایی مالی برای چنین سرمایه‌گذاری‌های سنگین و گرانی هستند، اما پرسش اینجاست که چگونه باید این کار انجام شود و این پرسش سختی است.

دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف به توضیح پیشنهادهای خود در این باره پرداخت و در تشریح نخستین پیشنهاد گفت: تعیین هدفی مشخص برای افزایش سهم بازار جی‌یی‌سی‌اف را می‌توان هم به‌صورت جمعی انجام داد و هم کشورها به تنهایی، اما با هماهنگی کلی با یکدیگر انجام دهند. به‌ویژه برای مناطقی که رشد تقاضای آنها در دهه‌های آینده زیادتر خواهد بود، آفریقا و آسیای جنوبی از جمله این مناطق خواهد بود، گاز برای این کشورها یک راه‌حل قطعی است اگر بخواهند توسعه اقتصادی خود را همره با برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ترکیب کنند.

عادلی ادامه داد: امروز دنیای نهضت‌ها و ابتکارهای گروهی و دسته‌جمعی مردمی و ارتباط مستقیم با عموم آنهاست، برای توسعه مصرف گاز در دنیا و ایجاد شور و آگاهی درباره این حامل انرژی لازم است یا به این نهضت‌های ملحق شد یا درصدد تاسیس این نهضت‌ها باشیم.

وی افزود: ایجاد اتحاد میان دولت‌ها، مردم، شرکت‌ها، سازمان‌های مردمی می‌تواند اثر زیادی داشته باشد، اگر این کار را نکنیم ما بازندگان آینده خواهیم بود، این اقدام نمی‌تواند از سوی دولت‌ها و بوروکرات‌های دولت‌ها انجام شود و باید از سوی شرکت‌ها اعم از شرکت‌های ملی یا بین‌المللی و خصوصی یا حتی سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شود؛ شرکت‌های بین‌المللی و ملی می‌توانند بخشی از بودجه خود در مورد تبلیغات و ارتقای خود را به این کار اختصاص دهند و باری بر دوش دولت‌ها اضافه نکنند.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو در تشریح سومین پیشنهاد خود هم گفت: چنین کارهایی نیازمند نوعی سازوکار مالی است که بتواند پروژه‌های گاز را به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته پشتیانی کند؛ گاز باید مرکز و رکن اصلی برنامه‌های تغییرات آب و هوای این کشورها قرار گیرد.

عادلی افزود: این سازوکارهای مالی می‌تواند ترکیبی از ابتکارهای ملی و بین‌المللی باشد که هدفش می‌تواند وسیع باشد، سرمایه‌گذاری، مشارکت، فاینانس، ادغام، خرید شرکت‌ها و زیرساخت‌ها و شبکه‌ها و... هر اقدامی که بتواند استفاده از گاز را افزایش و در عین حال انتشار گازهای گلخانه را کاهش دهد.

مقاومت ایران در مقابل تحریم‌ها

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنان پایانی خود را به تحریم و محروم کردن ملت‌ها از حق توسعه و حق زندگی شرافتمندانه اختصاص داد و گفت: هدف تروریسم اقتصادی جلوگیری ملت‌ها از داشتن دادوستد عادی و ارتباطات و روابط تجاری با یکدیگر است؛ باید تحریم‌های یکجانبه فراملیتی را به‌عنوان ابزار جنگی متوقف کرد.

عادلی افزود: بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این ابزار جنگی بی‌رحمانه و غیرعادلانه متاثر شده‌اند، ما باید علیه نتایج منفی آن هشدار دهیم، تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و نه‌تنها تحقق اهداف ما را محدود می‌کند بلکه امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه اگرچه ایران با رژیم بی‌رحمانه و حتی وحشیانه تحریم‌ها روبه‌رو بوده اما مفتخر است که با غرور مقاومت کرده و توانسته است به راه توسعه خود ادامه دهد، اظهار کرد: ایران توانسته است تولید گاز خود را به ۲۳۰ میلیارد مترمکعب در سال برساند و سومین تولیدکننده گاز جهان است، ایران با افزایش تولید و استفاده از گاز سهم آن را در سبد انرژی خود به ۷۰ درصد رسانده و توانسته است ۹۵ درصد خانوارهای کشور را به شبکه گاز متصل کند.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو گفت: ما مطمئنیم که در تلاش مقدسمان موفق خواهیم شد و آینده از آن ما خواهد بود.

کد خبر 295908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =