۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
  • کد خبر: 296137
تلاش‌های اوپک برای کاهش عمیق‌تر عرضه نفت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تلاش است کاهش بیشتری در تولید نفت خام خود در بازارهای جهانی ترتیب دهد، در حالی‌ که روسیه هنوز با این کاهش‌ها موافقت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، اوپک در تلاش است کاهش تولید نفت را در اواخر این هفته عمیق‌تر کند، اما هنوز هم باید با متحدان خود مانند روسیه در مورد جزئیات توافق برای حمایت از قیمت‌های نفت توافق و از مازاد عرضه احتمالی در سال آینده جلوگیری کند.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار است روز پنجشنبه در وین و پس از آن روز جمعه با روسیه و دیگر متحدان غیراوپکی، گروهی موسوم به اوپک پلاس، دیدار کنند.

اوپک پلاس از سال ۲۰۱۷ برای مقابله با مازاد عرضه نفت، تولید خود را کاهش داده است. این مازاد عرضه در نتیجه رونق تولید در ایالات متحده، بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان که در این کاهش عرضه‌ها شرکت نمی‌کند، رخ داده است.

سال آینده، افزایش تولید در کشورهای غیرعضو اوپک مانند برزیل و نروژ ممکن است تهدیدی باشد که موجب مازاد عرضه بیشتر نفت در بازارهای جهانی باشد.

اقدام‌های اوپک در گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را خشمگین کرده بود. وی بارها و بارها از رهبر حقیقی اوپک یعنی عربستان سعودی خواسته تا قیمت نفت را پایین بیاورد تا واشنگتن هم برای ریاض پشتیبانی نظامی لازم علیه رقیب اصلی‌اش یعنی ایران را فراهم کند.

در چند ماه گذشته، ترامپ در مورد اوپک سکوت کرده، اما او در نوامبر سال آینده با انتخابات مجدد روبه‌رو است که احتمالاً موضوع قیمت بنزین دوباره به موضوع داغ سیاسی تبدیل خواهد شد.

مناقشات تجاری حال حاضر واشنگتن با چین نیز چشم‌انداز اقتصادی و به همین دلیل چشم‌انداز تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۰ را تحت‌الشعاع قرار داده است.

دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، عراق، روز سه‌شنبه اعلام کرد اعضای اصلی از کاهش تولید اوپک پلاس از سطح فعلی ۱.۲میلیون بشکه در روز یا ۱.۲ درصد از تقاضای جهانی حمایت می‌کنند.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق، به خبرنگاران در وین گفت: «درک من این است که آنها (سعودی‌ها) آن را ترجیح می‌دهند».

توافق فعلی در ماه مارس منقضی می‌شود و دو منبع اوپک گفته‌اند که حداقل تا ژوئن تمدید خواهد شد. محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان، روز چهارشنبه گفت که هیئت نمایندگان کشورش پیشنهاد خواهند کرد این کاهش‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، پس از ورود به وین، از اظهارنظر درباره مسائل مربوط به این سیاست خودداری کرد.

کاهش‌های عمیق‌تر و میزان پایبندی

عربستان سعودی برای حمایت از درآمد بودجه خود و قیمت‌گذاری سهام  آرامکو، با عرضه عمومی اولیه (IPO) آن که قرار است روز پنجشنبه صورت گیرد، به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد.

اقدام‌های اوپک از قیمت حدود ۵۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه نفت در سال گذشته حمایت کرده است. معاملات آتی نفت خام Brent LCOc۱ روز چهارشنبه حدود ۲ درصد افزایش یافت و نزدیک به ۶۲ دلار در هر بشکه قرار گرفت.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق گفت که کاهش‌های جدید می‌تواند به ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد، در حالی‌ که منابع اوپک همچنین گفتند ریاض به عراق و نیجریه برای افزایش پایبندی به سهمیه خود فشار وارد می‌کند. این موضوع می‌تواند تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز از تولید این سازمان بکاهد.

با این حال، همه اعضای اوپک نسبت به لزوم کاهش عمیق‌تر قانع نبودند. یکی از نمایندگان اوپک گفت این اقدام سبب افزایش قیمت‌ها و در نتیجه کمک به آغاز فاز جدیدی از رشد تولید نفت ایالات متحده می‌شود.

روسیه که عضویتی در اوپک ندارد، هنوز با تمدید کاهش عرضه اوپک پلاس موافقت نکرده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز سه‌شنبه گفت که مسکو هنوز نتوانسته است موضع خود را نهایی کند: «بگذارید صبر کنیم... اما من فکر می‌کنم این نشست، طبق معمول، ماهیتی سازنده خواهد داشت».

یک منبع آشنا با تفکر روسی به رویترز گفت که مسکو «به احتمال زیاد» این هفته به توافق با اوپک دست پیدا می‌کند و فقط لازم است چند مسئله برجسته را حل کند.

این بار نکته مهم برای روسیه این است که چگونه میزان تولید آن اندازه‌گیری می‌شود. این نکته شامل میعانات گازی در ارقام تولید این کشور است، درحالی‌که در مورد سایر تولیدکنندگان این‌گونه نیست.

کد خبر 296137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =