۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
  • کد خبر: 296282
آیا کاهش تولید نفت اوپک مؤثر خواهد بود؟

یکی از پرسش‌های کارشناسان این است که آیا با وجود ادامه تولید بیش از سهمیه از سوی برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، یعنی نیجریه و عراق، توافق جدید برای تشدید کاهش تولید نفت می‌تواند قیمت نفت را در حدود ۶۰ دلار نگه دارد؟

به گزارش روزنامه عرب تایمز، کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش، تصمیم دشواری بود که تنها از سوی عربستان و با هدف تثبیت قیمت نفت اتخاذ شد، زیرا این به آن معناست که ممکن است عربستان وادار شود کل بار کاهش تولید را از سال آینده میلادی یا حتی پیش از آن به دوش بکشد.

بی‌گمان این نگرانی نیز وجود دارد که افزایش تولید نفت دیگر کشورهای غیر عضو اوپک موجب خواهد شد توازن بازار نفت به هم بخورد و بازار با عرضه مازاد روبه‌رو شود.

بی‌تردید بازار نفت درباره اینکه تصمیم اوپک و متحدانش در هفته گذشته موجب خواهد شد قیمت نفت در حد کنونی حدود ۶۴ دلار برای هر بشکه ثابت بماند، خوشبین نیست. احتمال بالاتر این است که قیمت نفت پایین خواهد رفت، اما امید است که به کمتر از رقم جادویی ۶۰ دلار نرسد.

اوپک و روسیه، اشاره‌ای به قیمتی خاص برای نفت نکردند و تنها اعلام کردند بازار نفت به توازن و حذف نفت مازاد نیازمند است.

از این پس، بازار نفت باید پایبندی اعضای اوپک به سهمیه تولید خود و به‌ویژه عملکرد متخلفان اصلی، یعنی نیجریه و عراق را زیر نظر داشته باشد.

عربستان تا چه زمان بار اضافی کاهش تولید نفت را به دوش می‌کشد، در شرایطی که می‌داند با افزایش قیمت نفت، پایبندی اعضای اوپک و متحدانش به سهمیه تولید، دشوارتر می‌شود؟ احتمالا این مسئله را در پایان سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در می‌یابیم.

کد خبر 296282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =