۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
  • کد خبر: 296290
اقدام اوپک می‌تواند به توازن بازار کمک کند

اقدام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن در تشدید کاهش تولید نفت می‌تواند به توازن بازار نفت کمک کند و موجب شود قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در حدود ۵۵ دلار تثبیت شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مانی کنترل، اقدام غافلگیرکننده اوپک و متحدانش در تشدید کاهش تولید نفت برای پیشگیری از عرضه مازاد در بازار جهانی نفت سبب شد قیمت نفت خام در بورس نایمکس آمریکا ۲ درصد افزایش یابد.

نشست سیاستگذاری اوپک در هفته گذشته، توجه سرمایه‌گذاران بازار نفت را جلب کرد. در آغاز اوپک و متحدانش توافق کردند در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تولید روزانه خود را ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند. اما عربستان پس از دیدار با روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت اعلام کرد مجموع کاهش تولید نفت جهان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، زیرا عربستان ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه خود تولید خواهد کرد.

پس از این اقدام، دورنمای عرضه و تقاضای نفت جهانی متوازن‌تر شد و پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، بازار تنها با ۵۰۰ هزار بشکه در روز عرضه مازاد روبه‌رو باشد.

انتظار می‌رود اقدام اوپک به توازن بازار نفت کمک کند و قیمت نفت (آمریکا) را نزدیک ۵۵ دلار نگه دارد. اگر آمریکا و چین مرحله نخست توافق تجاری خود را امضا کنند، این مسئله امیدواری سرمایه‌گذاران را بیشتر و به استمرار رشد قیمت نفت کمک می‌کند.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در بازه ۵۲ تا ۵۵ دلار برای هر بشکه باقی بماند و پس از آن به سوی ۶۵ دلار حرکت کند. هم‌اکنون قیمت این شاخص حدود ۵۹ دلار است.

کد خبر 296290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =