دوره کمبود خوراک پتروشیمی‌ها پایان یافت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های خوراک ترکیبی، سودآوری طرح‌های خوراک مایع را به مقدار خیره‌کننده‌ای افزایش می‌دهد، مهم‌ترین مزیت استفاده از این خوراک‌ها در طرح‌های جدید را ایجاد تنوع در سبد تولید محصولات، افزایش تاب‌آوری، تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی برشمرد.

بهزاد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر اعتقاد نداشتن وزیر نفت به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، گفت: مهم‌ترین مؤلفه توسعه صنعت پتروشیمی در اختیار داشتن سبد متنوع و مطمئنی از انواع خوراک‌های مایع و گاز است و تا زمانی که خوراک کافی و پایدار وجود نداشته باشد، توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی اتفاق نخواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به برخی انتقادها به سیاست‌های وزارت نفت در حوزه ساخت توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی تصریح کرد: این منتقدان فراموش کرده‌اند که تا چند سال پیش بخش چشمگیری از صنایع پتروشیمی به‌علت کمبود گاز در فصل سرد سال، با قطعی و افت فشار سوخت و خوراک گاز دست‌وپنجه نرم می‌کردند و به اجبار باید مجتمع‌ها از سرویس خارج می‌شد و تعمیرات اساسی آنها در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: با شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های توسعه میدان عظیم پارس جنوبی در طول ۶ سال گذشته تاکنون و بهره‌برداری از ۱۲ فاز این میدان مشترک گازی، در شرایط کنونی، صنایع پتروشیمی با مشکل کمبود خوراک گاز روبه‌رو نیست.

محمدی با تأکید بر اینکه با توسعه پارس جنوبی افزون‌ بر افزایش تولید و عرضه سوخت و خوراک متان، دوره کمبود شدید خوراک اتان و میعانات گازی صنایع پتروشیمی هم به پایان رسیده است، یادآور شد: نگاهی به وضعیت تولید مجتمع‌های زنجیره آروماتیک صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد این واحدها در سخت‌ترین شرایط تحریم بدون کسری و کمبود خوراک میعانات گازی در حال تولید، تأمین نیاز داخلی و صادرات محصولات هستند.

وی با بیان اینکه وضع تولید در واحدهای الفینی و به دنبال آن مجتمع‌های مسیر خط اتیلن غرب از ثبت رکوردهای جدید تولید حکایت دارد که این رکوردشکنی به دلیل توسعه پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید و تأمین خوراک اتان در طول چند سال اخیر است، بیان کرد: امروز به مدد توسعه شتابان پارس جنوبی در کنار سبقت از کشور شریک در این میدان، مشکلات تأمین پایدار و مطمئن سوخت و خوراک‌های گازی و مایع پتروشیمی‌ها هم به حداقل کاهش یافته است.

معاون وزیر نفت با یادآوری بهره‌برداری از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در طول دو سال گذشته تاکنون، یادآور شد: توسعه این پالایشگاه با استفاده از خوراک میعانات گازی پارس جنوبی نه تنها موجب افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوییل با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ و بی‌نیازی از واردات سوخت در شرایط تحریم‌های ظالمانه شده که با افزایش تولید نفتا، مشکل تأمین خوراک بخشی از صنایع پتروشیمی کشور هم حل شده است.

وی با بیان اینکه امسال مجتمع‌های پتروشیمی مصرف‌کننده نفتا همچون پتروشیمی شازند، بندرامام، تبریز و... با مشکل تأمین خوراک روبه‌رو نیستند، افزود: حتی تأمین کامل خوراک نفتای این واحدها موجب افزایش تولید سایر محصولات در مسیر زنجیره ارزش از جمله پروپیلن و پلی‌پروپیلن شده است.

محمدی با اعلام اینکه با کوشش‌ها و اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های جامع و متوازن وزارت نفت، هم‌اکنون سبد تأمین خوراک صنایع پتروشیمی متنوع شده است، توضیح داد: هم‌زمان با توسعه پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به پیشنهاد وزیر نفت، اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی با خوراک‌های ترکیبی در دستور کار قرار گرفته است.

وی، مهم‌ترین مزیت استفاده از خوراک‌های ترکیبی در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی را متنوع‌سازی سبد تولید محصولات، افزایش تاب‌آوری، تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی برشمرد و تأکید کرد: با اجرای طرح‌های خوراک ترکیبی میزان سودآوری طرح‌های خوراک مایع هم به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد و به همین نسبت، انگیزه سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی در این حوزه دوچندان می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اعلام اینکه همه این تحولات در مسیر توسعه صنایع پالایشی و پتروشیمی کشور در طول ۶ سال اخیر اتفاق افتاده، تصریح کرد: با این تحولات، زمینه تحقق اهداف توسعه صنایع پتروشیمی فراهم شده است.

کد خبر 296306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =