جای خوبی آمدید؛ در نفت متفاوت فکر می‌کنند

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به دانشجویان حاضر در پژوهشگاه صنعت نفت که برای حضور در رویداد دانشجویی پتروتست گرد هم آمده بودند، گفت: جای خوبی آمده‌اید؛ در صنعت نفت متفاوت فکر می‌کنند و برای همکاری با دانشگاه‌ها راهبرد ویژه‌ای دارند.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود برومند امروز (شنبه، ۲۳ آذرماه) در آیین گشایش رویداد دانشجویی پتروتست، به شرح تاریخچه‌ای مختصر از فعالیت‌های صنعت نفت پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: صنعت نفت پیش از انقلاب اسلامی وابستگی کامل داشت و تا آن زمان، حتی یک خط لوله یا پالایشگاه طراحی نکرده بودیم؛ حال آنکه امروز به‌واسطه پیشرفت و استقلال صنعت نفت، چنین موضوع‌هایی آنقدر نهادینه شده که آنها را در مقطع کارشناسی به دانشجویانمان تدریس می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های ابتدای انقلاب به جوانان اعتماد می‌شد، ادامه داد: من در سن ۲۵ سالگی عهده‌دار مسئولیت پروژه سنگینی در پالایشگاه اصفهان شدم و این اعتماد سبب شد در سال‌های فعالیتم در صنعت نفت، آموزه‌های بسیاری کسب کنم.

برومند با تاکید بر اینکه باید به جوانان اعتماد کرد، خطاب به دانشجویان حاضر در سالن کاسپین پژوهشگاه صنعت نفت گفت: جای خوبی آمده‌اید؛ در صنعت نفت متفاوت فکر می‌کنند. تا پیش از این صنعت نفت به حوزه استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها ورود نکرده بود، اما امروز بر این حوزه تاکید دارد و همکاری با دانشگاه‌ها را با راهبرد «یادگیری راهبردی» دنبال می‌کند.

وی به ظرفیت‌های صنعت نفت برای برخورداری دانشجویان کشور از آموزه‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: این صنعت تنها مختص رشته‌های مهندسی و فنی نیست و همه رشته‌ها در آن کاربرد دارند. مگر می‌شود صنعت نفت بی‌نیاز از علوم انسانی باشد؟ مگر می‌توان در مناطق نفت‌خیز جنوب طرحی را بدون نگاه به جامعه اجرا کرد؟ مگر می‌توان از مباحثی مثل روان‌شناسی و ... در این صنعت گذشت؟

برومند با بیان اینکه روش‌های زیادی برای همکاری دانشگاه‌ها با صنایع وجود دارد، ادامه داد: باید روش‌ها و راهکارهای مختلف موجود در این زمینه و ابعاد هر یک را بررسی و از روش‌های ممکن برای تقویت روابط صنعت و دانشگاه تلاش کرد.

به گفته این مقام مسئول، بررسی آمار سال‌های اخیر از رشد قابل توجه تعداد آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در حال کار با صنایع هستند حکایت دارد، همچنین امروز هزاران نفر در پارک‌های فناوری در حال فعالیت هستند و مجموع این آمارها نشان می‌دهد که شرایط در حال بهبود است، به شرط آنکه بر اصل و متن تاکید داشته باشیم و سراغ حاشیه‌ها نرویم.

بر اساس این گزارش، هم‌زمان با هفته پژوهش، نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» با محوریت به‌هم‌رسانی حوزه‌های فناوری در بخش عرضه و تقاضا و با حضور شرکت‌های فعال در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اهدافی مشتمل بر توسعه، یادگیری، کارآمدسازی، انتخاب و فرصت‌سازی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

رویداد دانشجویی پتروتست یکی از بخش‌های تعریف شده در پترولیوم تیکاف است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای رشد و تعالی جامعه جوان و پویای کشور و نیز زمینه‌سازی به‌منظور انتقال تجربه‌های متخصصان خبره صنعت به دانشجویان خلاق و علاقه‌مند تعریف شده است.

کد خبر 296559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =