مشارکت شرکت‌های داخلی در پروژه جمع‌آوری گازهای سعادت‌آباد

پروژه جمع‌آوری گازهای همراه میدان نفتی سعادت‌آباد در استان فارس به‌منظور صیانت از محیط زیست و جلوگیری از سوزاندن روزانه ۱۴ میلیون فوت‌مکعب گاز به دو شرکت ایرانی واگذار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با مدت اجرا و بهره‌برداری پروژه جمع‌آوری گازهای همراه میدان نفتی سعادت‌آباد اظهار کرد: مدت زمان اجرا و راه‌اندازی پروژه دو سال است که تا پایان دی‌ماه مراحل اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل سعادت‌آباد پنج سال به طول می‌انجامد که افزون بر جلوگیری از سوختن گازهای همراه و آلودگی زیست‌محیطی، سبب اشتغال‌زایی و ممانعت از اتلاف و هدررفت منابع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزارت نفت درباره جمع‌آوری و واگذاری گازهای مشعل از طریق فراخوان عمومی مزایده به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این بخش تا پایان برنامه ششم تصریح کرد: جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده همواره یکی از موضوع‌های مورد تاکید و از اولویت‌های مهندس زنگنه مبنی بر صیانت از محیط زیست، هدررفت سرمایه ملی و کارآفرینی بخش خصوصی است.

حاتمی تصریح کرد: در حوزه میدان‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، اقدام‌های لازم از سال گذشته آغاز و برای نخستین بار واگذاری گازهای مشعل در میدان‌های نفت‌شهر و سومار انجام شد.

وی درباره فعالیت‌های انجام‌شده در نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان‌های نفت‌شهر و سومار افزود: نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان‌های نفت‌شهر و سومار با هدف کاهش اثرهای سوء زیست‌محیطی و ایجاد ارزش افزوده از این منابع و همچنین ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار واگذار شده است. با اجرایی شدن قرارداد فروش گاز میدان‌های نفت‌شهر و سومار روزانه از سوزاندن حدود ۱۲ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده درباره گازهای مشعل میدان‌های چشمه خوش، آبان، پایدار غرب، دالپری، دهلران، دانان و خشت مزایده فروش این گازها امسال پایان یافته و برای اجرا واگذار خواهد شد.

گازهای همراه نفت از جمله منابع هیدروکربوری محسوب می‌شوند که با فرآورش اولیه آنها می‌توان گاز سبک و مایعات گازی (NGL)  تولید کرد. محصولات به‌دست آمده از فرآورش این گازها می‌توانند برای تولید برق، تزریق به مخازن و خوراک واحدهای مختلف پتروشیمی به کار گرفته شوند.

کد خبر 296628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =