تحریم‌ها برداشته شود، بلدیم چگونه بازار نفت‌مان را پس بگیریم

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها برداشته شود، ما و همکارانمان می‌دانیم چگونه دوباره بازار نفت را به‌دست بیاوریم و از پس قلدربازی‌ها که برخی تولیدکنندگان علیه ما دارند، برآییم، گفت: باید تلاش کنیم تحریم را عزتمندانه برداریم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه، ۲۵ آذرماه) در حاشیه نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» در محل پژوهشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های آمریکا برای اعمال نفوذ در بازار جهانی نفت گفت: من هیچ شکی ندارم که یکی از دلایل آمریکا برای تحریم ایران و ونزوئلا، فراهم کردن بازار برای نفت شیل خودش، آن هم با قیمت‌هایی است که سرمایه‌گذاری را توجیه کند.

وی افزود: آمریکا در دو سال پیاپی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، هر سال ۱.۵ میلیون بشکه به تولید خود اضافه کرد که با قیمت‌های بالای ۶۰ دلار فروخت و بدون زحمت هم توانست با خارج کردن ایران و ونزوئلا، بازار را در اختیار داشته باشد، بنابراین این موضوع تنها سیاسی نبود، بلکه قضیه اقتصادی هم بود که پوششی سیاسی به خود گرفت و با زور و گردن‌کلفتی آن را اعمال کردند.

وزیر نفت گفت: من پیش از اینکه نگران این مسائل باشم، نگران عقب‌ماندگی فناوری و پایین ماندن ضریب بازیافت نفت هستم.

کار بزرگی در بخش پایین‌دست نفت انجام شده است

زنگنه به این پرسش که «به نظر می‌رسد ایران سهم خود را در بازار نفت از دست داده است و بازگشت به بازار در گرو این است که تنوع‌بخشی کنیم، اما فناوری لازم را در اختیار نداریم چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده شده است؟» پاسخ داد: یک بحث تولید محصولات پایین‌دستی است. این موضوع همیشه در دستور ما بوده و  در آن موفق هم بودیم، گرچه در ایران بعضی وقت‌ها هر کاری انجام دهیم می‌گویند کم است، اما کار بزرگی در پتروشیمی و پالایش انجام شده است.

وی افزود: پارسال ۵.۸ میلیارد دلار خوراک به شرکت‌های پایین‌دستی پتروشیمی فروخته شده است. کدام صنعتی در کشور داریم که ۵.۸ میلیارد دلار خوراک به بخش پایین‌دستی فروخته باشد؟! همچنین پالایشگاه‌ها ۵.۵ میلیارد دلار به صنایع پایین‌دستی خوراک فروختند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه زنجیره بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت در کشور بسیار فعال است، درباره بازپس‌گیری سهم ایران در بازار نفت تصریح کرد: تحریم‌ها برداشته شود ما و همکارانمان بلدیم چگونه دوباره بازار نفت را به‌دست بیاوریم، ما بلدیم چگونه از پس قلدربازی‌های که برخی تولیدکنندگان علیه ما می‌کنند، بر آییم. ملت ایران می‌تواند، هیچ نگران نباشید.

زنگنه گفت: باید تلاش کنیم تحریم را عزتمندانه برداریم، می‌دانیم بازار را چگونه پس بگیریم.

فعلا قرار نیست به ژاپن بروم

زنگنه درباره احتمال همراهی خود با رئیس‌جمهوری در سفر به ژاپن و احتمال معافیت نفتی ژاپن اظهار کرد: فعلا قرار نیست به این سفر بروم. دیروز هم گفتم بعید می‌دانم در این سفر چنین بحث‌هایی انجام شود. اگر قرار باشد در زمینه معافیت نفتی اتفاقی بیفتد منوط به یک کشور نیست.

وی درباره درخواست اخیر ایران از کره جنوبی برای دریافت بدهی خود از این کشور گفت: ما همیشه این درخواست را داشتیم و موضوع تازه‌ای نیست. در واقع هر کشوری که پول‌های ایران در آن قفل شده، باید آن را پرداخت کند و تنها مختص‌ کره جنوبی نیست. بانک مرکزی این موضوع را دنبال می‌کند.

وزیر نفت درباره اینکه برگزاری چنین رویدادهایی در شرایط تحریم چقدر می‌تواند به پیشبرد اهداف وزارت نفت کمک کند، اظهار کرد: فوق‌العاده مهم است. مهم‌ترین موضوع امید به آینده بهتر برای ایران است. این جوانان را باید برای آینده ایران نگه داریم.

زنگنه درباره ادعای دارندگان خودروهای دیزلی که می‌گویند سهمیه سوخت خودروی آنها کم است، پاسخ داد: سهمیه سوخت این خودروها بر اساس پیمایش و بارنامه است. ممکن است برخی از این خودروها که داخل شهرها هستند، بارنامه نداشته باشند، اما ما هیچ محدودیتی برای آنها نگذاشته‌ایم.

وی درباره اینکه به شرکت‌های دانش‌بنیانی که امروز از آنها بازدید کردید چه توصیه‌ای دارید، گفت: با یک جمله نمی‌توان بیان کرد. کارها باید با حوصله پیش برود. انجام این کار با رهنمود و بخشنامه حل نمی‌شود. تشکیل صندوق نوآوری صنعت نفت مهم‌ترین کار در این زمینه است.  

بهره‌مندی ۹۵ درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز

وزیر نفت درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نیستند، اظهار کرد: این خانوارها برای گرمایش از نفت سفید و برای پخت و پز از گاز مایع استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از گاز مایع در خودروها به دلیل افزایش قیمت بنزین صرفه اقتصادی پیدا کرده و مردم به‌صورت غیرفنی، غیرمجاز  و غیراستاندارد از کپسول‌های گاز مایع برای سوخت خودروها استفاده می‌کنند، تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رقم قابل‌توجهی را بیش از نیاز استان‌هایی که از ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند، به شرکت‌های توزیع‌کننده تحویل داده است و توزیع‌کنندگان نیز اعلام می‌کنند همه آن میان مردم توزیع می‌شود، اما مشکل این است که این کپسول‌ها به دست مصرف‌کننده خانگی نمی‌رسد.

زنگنه افزود: تلاشمان این است با پیاده کردن سیستمی، مطمئن شویم کپسول ال‌پی‌جی به دست خانوار برسد.

وزیر نفت درباره گازرسانی هم با بیان اینکه ۹۵ درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، اظهار کرد: گازرسانی به جنوب خراسان، بخشی از آذربایجان غربی، کرمانشاه، بخشی از فارس و سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

زنگنه با اشاره به اینکه گازررسانی به روستاها در طول ۶ سال و نیم اخیر از مجموع گازرسانی در طول سال‌های گذشته بیشتر بوده است، اظهار کرد: پیش از این دولت، به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود، در حالی که در طول ۶ سال و نیم اخیر گازرسانی به روستاها از ۱۵ هزار عبور کرده است.

کد خبر 296637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =