شرکت نفت خزر ۳ قرارداد پژوهشی امضا کرد

شرکت نفت خزر هم‌زمان با هفته پژوهش، سه قرارداد پژوهشی با شرکت‌های داخلی امضا کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، امروز (دوشنبه، ۲۵ آذرماه) قرارداد پژوهشی «شناسایی مخاطره‌های زمین‌شناسی و زون‌های احتمالی هیدروکربوری با استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی و داده‌های زمین‌شناسی و مخزنی در دریای خزر» بین علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر و داوود سرباز، مدیرعامل شرکت کسب‌وکار ژئوفیزیک انرژی دانا، قرارداد «سازوکار تشکیل گل‌فشان‌ها و آثار آن در ایجاد مخازن هیدروکربوری با استفاده از فناوری سنجش از دور در حوضه خزر جنوبی» بین اصولی و منصور قربانی، مدیرعامل شرکت پارس آرین زمین و قرارداد «مدلسازی حوضه رسوبی و تعیین محدوده عملکرد دلتاها و گسترش سنگ مخزن در دریای خزر جنوبی» بین اصولی و علی میثاقی، مدیرعامل شرکت انرژی توانا کیش امضا شد.

بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، هدف از امضای این قراردادهای پژوهشی، بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌های مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان برای تامین نیاز پژوهشی بخش‌های فنی شرکت نفت خزر است.

بر اساس این گزارش، وجود مخاطره‌های زمین‌ساختی حین حفاری چاه‌های میدان نفتی سردار جنگل، نیاز به انجام تحقیق و پژوهش‌های آتی در این زمینه را اجتناب‌ناپذیر ساخته و با توجه به ناشناخته‌بودن حوضه رسوبی دریای خزر و وجود نمونه‌های متعدد از حضور گل‌فشان‌های منطقه به عنوان نشانه‌های احتمالی وجود منابع هیدروکربور، نیاز به پژوهش در این موارد احساس می‌شود.

در قرارداد پژوهشی شناسایی مخاطره‌های زمین‌شناسی و زون‌های احتمالی هیدروکربوری با استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی و داده‌های زمین‌شناسی و مخزنی در دریای خزر، افزون بر شناسایی مناطق مستعد به همراه مطالعه عوامل ایجاد مخاطره‌ها، مطالعاتی گسترده‌تر درباره مناطق هیدروکربوری برای روزآمدکردن مطالعات پیشین انجام خواهد شد. محدوده مورد مطالعه در این پروژه ۴۱۱۰ کیلومتر مربع در بخش ایرانی حوضه خزر جنوبی شامل چهار بلوک ۶، ۷، ۸ و ۲۹ که توسط داده‌های لرزه‌ای سه‌بعدی پوشش داده شده‌اند، می‌شود.

پروژه «سازوکار تشکیل گل‌فشان‌ها و آثار آن در ایجاد مخازن هیدروکربوری با استفاده از فناوری سنجش از دور در حوضه خزر جنوبی» نیز برای همپوشانی با پروژه شناسایی مخاطره‌ها به بررسی و شناسایی گل‌فشان‌های حوضه خزر جنوبی از طریق اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای با همکاری شرکت دانش‌بنیان و پژوهش محور پارس آرین زمین اجرا می شود.

پروژه پژوهشی «مدلسازی حوضه رسوبی و تعیین محدوده عملکرد دلتاها و گسترش سنگ مخزن در دریای خزر جنوبی» نیز با همکاری شرکت توانا انرژی کیش اجرا می‌شود. نتایج این مطالعات تکمیلی که با هدف تحقق اهداف و برنامه‌های مصوب شرکت ملی نفت ایران در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بر اساس نیازهای صنعت نفت در حوزه دریای خزر تعریف شده است، در آینده به عنوان ورودی مطالعات دقیق‌تر و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود کشور در عرصه فناوری و برای فعالیت‌های اکتشافی بیشتر و برداشت از منابع کشف‌شده در آب‌های عمیق دریای خزر منجر می‌شود.

کد خبر 296676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =