نفت مناطق مرکزی ۲ قرارداد پژوهشی امضا کرد

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه صنعت نفت، قراردادهای پژوهشی امضا کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران امروز (سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه) و در چهارمین روز از رویداد نوآوری و فناوری وزارت نفت، دو قرارداد پژوهشی با پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا کرد.

بر مبنای قرارداد اول که به امضای رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت رسید، «بهبود عملکرد اورینگ‌های مورد استفاده در مکانیک سیل پمپ‌های گریز از مرکز تنگ بیجار با استفاده از فناوری نانو» دنبال می‌شود. اعتبار این پروژه پژوهشی ۶.۵ میلیارد ریال است و مدت زمان انجام آن از سوی پژوهشگاه صنعت نفت ۱۰ ماه خواهد بود.

براساس این قرارداد، امکان جایگزینی اورینگ الاستومتر که عمدتا ساخت کشور آمریکا است و تهیه آن در سال‌های اخیر با محدودیت‌هایی مواجه شده، فراهم می‌شود. این قرارداد با هدف افزایش امنیت و پایداری تولید گاز در منطقه تنگ بیجار در غرب کشور منعقد شده و پیش‌بینی می‌شود طی آن ضمن دستیابی به فناوری ساخت اورینگ مناسب در شرایط سخت عملیاتی (گاز ترش، فشار و دمای بالا)، کاهش قابل توجه هزینه‌ها در فرآیند ساخت داخل محقق شود.

موضوع قرارداد دوم نیز که میان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد شد، گازدوست کردن مخازن گاز میعانی به منظور بهینه‌سازی و افزایش تولید در میدان‌های گازی منتخب شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (تنگ بیجار، سرخون، تابناک، شانول و شوریجه) است. ارزش این قرارداد ۲۶.۸۲ میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن ۲۴ ماه برآورد شده است.

این قرارداد با هدف توسعه یک روش ازدیاد چاه‌محور از مخازن گاز میعانی کشور که با مشکل تشکیل بانک میعانات، انسداد تخلخل‌ها و کاهش تولید مواجه شده‌اند، امضا شده است.

افزایش تولید با فناوری نو در مخازن گاز میعانی

رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این زمینه، از امکان دستیابی به تولید دو برابری گاز و میعانات گازی در قالب قرارداد پژوهشی گازدوست کردن مخازن گاز میعانی خبر داد و گفت: اجرای روش تحریک شیمیایی چاه‌های گازی برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و با دستیابی به این فناوری، امکان افزایش تا سقف دو برابری تولید گاز و میعانات گازی در مخازن گاز میعانی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه این فناوری در پنج میدان گازی منتخب شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در تنگ بیجار، ‌سرخون، تابناک، شانول و شوریجه به‌صورت پایلوت اجرایی خواهد شد، گفت: میزان بازدهی فرآیند تولید از هر یک از این میدان‌ها، به شرایط خاص سنگ مخزن آن میدان بستگی خواهد داشت.

حاتمی متذکر شد: پس از اجرای آزمایشی این فناوری در یکی از مناطق منتخب اعلام‌شده، امکان بسط آن به سایر مخازن گازی میعاناتی کشور نیز وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح از کمک مشاور خارجی نیز استفاده خواهد شد، گفت: با اجرای این قرارداد و عملیاتی‌سازی مفاد مربوط به آن، ضمن امکان افزایش تولید گاز و میعانات گازی از مخازن گاز میعانی تا سقف دو برابر، ‌امکان صادرات فناوری مربوطه به کشورهای همجوار نیز وجود خواهد داشت. این قرارداد با هدف جلوگیری از کاهش تولید گاز در مخازن گاز میعانی در حوزه زاگرس جنوبی، شرق و غرب منعقد شده است.

حاتمی همچنین از پیگیری فناوری دیگری در حوزه افزایش تولید از چاه‌های نفتی خبر داد که تست میدانی آن در منطقه دارخوین انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به اینکه لازم است مشارکت با دانشگاه‌ها در پروژه‌های پژوهشی این شرکت افزایش یابد، گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران علاقه‌مند است هابی در زمینه بررسی چاه‌هایی با امکان تولید میعانات گازی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد شود.

کد خبر 296721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =