انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازار انرژی سایه انداخته است

سیاست خارجی آمریکا تهدیدهای گوناگون ژئوپولیتیک برای بازارهای انرژی ایجاد می‌کند و صنعت تولید نفت شیل در این کشور، شتاب خود را از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی پترولیوم اکونمیست، با وجود شعارهای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره زمینه‌سازی برای سلطه انرژی آمریکا از راه حذف مقررات، مهم‌ترین کمک دولت ترامپ به صنعت انرژی آمریکا از طریق سیاست خارجی و نه سیاست داخلی انرژی این کشور بوده است.

با ورود دولت ترامپ به آخرین سال دوره نخست (و یا دوره آخر) ریاست جمهوری خود، آمریکا همچنان یک تهدید ژئوپولیتیک برای بازارهای جهانی نفت و گاز است، اما این تهدیدها تفاوت بنیادینی با تهدیدهای آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ دارند.

نخست اینکه استفاده چندباره ترامپ از تحریم‌ها، نفت بیشتری را نسبت به انتظارها از بازار خارج کرده است و این خطر وجود دارد که تمایل ترامپ برای به دست آوردن توافق در سال انتخابات، ممکن است سبب کاهش تحریم‌ها و افزایش شدید عرضه نفت شود، بدون اینکه تغییر معناداری در منابع واقعی تنش ایجاد شود.

دوم اینکه با وجود وعده ترامپ برای بازسازی روابط با متحدان آمریکا در حاشیه خلیج فارس، همچون عربستان که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تخرب شده بود، رویدادهای اخیر سبب شده است نگرانی‌ها درباره رها کردن منطقه خاورمیانه توسط آمریکا و افزایش احتمال جنگ در سال ۲۰۲۰ میلادی، تشدید شود.

سوم اینکه در آغاز ریاست جمهوری ترامپ، رشد تولید نفت شیل آمریکا چشمگیر بود و این مسئله، پیامدهای ژئوپولیتیک مهمی داشت و تحریم کشورهای تولیدکننده نفت را برای آمریکا آسان‌تر، اصلاحات اقتصادی در کشورهای وابسته به نفت را مختل و توانایی اوپک را برای مدیریت بازار با چالش روبه‌رو کرد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، اگرچه تولید نفت شیل آمریکا به رشد خود ادامه می‌دهد، شتاب این رشد در حال کاهش است و دورنمای بلندمدت برای این صنعت، مبهم‌تر است. سرمایه‌گذاران که درباره کاهش قیمت نفت و دورنمای تقاضای نفت نگران هستند، به شکلی روزافزون درباره صنعت نفت شیل دچار تردید شده‌اند و این مسئله، موجی از ورشکستگی‌ها و ادغام‌ها را در پی داشت که سبب کند شدن رشد تولید نفت آمریکا خواهند شد.

افزون بر آن، آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی رئیس جمهوری بعدی خود را برمی‌گزیند. نظرسنجی‌های کنونی حاکی از پیشتازی حزب دموکرات (رقیبان ترامپ) است و بسیاری از نامزدهای پیشتاز، به ویژه الیزابت وارن، خواهان محدودیت شدید تولید نفت و گاز آمریکا شده‌اند. اگرچه توانایی رئیس‌جمهوری آمریکا برای جلوگیری از تولید نفت بسیار کمتر از شعارهای انتخاباتی است، صنعت نفت شیل آمریکا با موانعی در بازار و سیاست‌گذاری رو به رو خواهد شد.

دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان خطرهای ژئوپولیتیک برای بازار انرژی ایجاد می‌کند، اما به شکلی که بخش انرژی انتظار آن را ندارد. اگرچه خطرهای ژئوپولیتیک به‌طور معمول بر عرضه تأثیر می‌گذارند و به رشد قیمت نفت کمک می‌کنند، خطرها در سال ۲۰۲۰ میلادی ممکن است سبب افزایش یا کاهش عرضه شوند و چالش‌هایی متفاوت برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند که می‌کوشند راه خود را در این جهان پر از ابهام بیابند.

کد خبر 296743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =