۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
  • کد خبر: 297034
توضیح درباره یک شایعه بنزینی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به شایعه‌های منتشر شده در فضای مجازی درباره کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور، توضیحاتی را منتشر کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پیرو خبر منتشر شده در بعضی از کانال‌های فضای مجازی درباره اینکه «بنزین می‌بایست در پالایشگاه زنجیره آروماتیکش شکسته شود تا حالت سرطان‌زایی آن کمتر شود» برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را به اطلاع می‌رساند:

بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران و در همه پالایشگاه‌های دنیا چند مولفه دارد که این مولفه‌ها محصول نهایی واحدهای تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، اف‌سی‌سی، آراف‌سی‌سی، آلکیلاسیون، بنزین استریت ران (واحد تقطیر) و اکتان‌افزاهایی مانند ام‌تی‌بی‌ای است. ریفورمیت یکی از مولفه‌های تشکیل‌دهنده بنزین است که در واحد تبدیل کاتالیستی نفتا با احیای مداوم تولید می‌شود و شامل آروماتیک است.

در همه پالایشگاه‌های دنیا یکی از مهم‌ترین واحدها، واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مدام است که محصول خروجی آن شامل آروماتیک است و اگر بنا بر شکستن این آروماتیک بود، به‌هیچ‌وجه وجود واحد تبدیل کاتالیستی در پالایشگاه معنی نداشت.

هر کدام از مولفه‌های بنزین بعضی از ویژگی‌های بنزین را تامین می‌کنند و ممکن است یک یا چند مشخصه آنها از حد مجاز بیشتر باشد، برای نمونه بنزین خروجی از واحد تبدیل کاتالیستی، پایه آروماتیک و بنزین خروجی از اف‌سی‌سی و آراف‌سی‌سی پایه الفین است.

در همه پالایشگاه‌های دنیا خروجی این واحدها در استخر بنزین به نسبتی مخلوط می‌شود که میزان آروماتیک‌ها، الفین، بنزن، گوگرد در محدوده مجاز زیست‌محیطی قرار گیرد و دیگر ویژگی‌های بنزین مانند اکتان، آروی‌پی  و ... که موردنیاز موتور است، هم تامین شود.

شایان ذکر است بنزین تحویلی به مصرف‌کنندگان به ویژه در کلانشهرها مطابق با استاندارد ملی و مطابق یورو ۴ است و انتشار مطالب بی‌پایه تنها به‌منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی بی‌اساس در جامعه است.

کد خبر 297034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =