پیشنهاد وام ۵ میلیون تومانی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها

سرپرست مدیریت سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مذاکراتی برای اعطای وام ۵ میلیون تومانی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای شخصی با یکی از بانک‌های خصوصی کشور انجام شده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حسن قلی‌پور امروز (پنجشنبه، ۱۹ دی‌ماه) اظهار کرد: در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات و اجرایی شدن آن، این تسهیلات بلاعوض نخواهد بود، اما بخش زیادی از هزینه‌های دوگانه‌سوز کردن خودرو را پوشش می‌دهد.

وی به مصوبه تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی با وام بلاعوض اشاره کرد و افزود: پس از امضای تفاهم‌نامه با بانک ملت برای تأمین اعتبار، روند کار به خوبی پیش می‌رود. بازپرداخت اصل و سود این وام از محل صرفه‌جویی بنزین خودروهای عمومی دوگانه‌سوز شده شامل وانت‌بارها،‌ تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی انجام خواهد شد.

قلی‌پور با اشاره به پروژه هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی ‌ادامه داد: مصوبه این پروژه اواخر پارسال صادر شد، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت هنوز کار به‌طور کامل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ۹۲۰ هزار خودرو که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دوگانه‌سوز شده بود نیز مشکل تبدیل کارت سوخت داشتند، چون اسناد خودروها تغییر نکرده بود، موضوعی که در مصوبه پارسال دیده شد، تأکید کرد:‌ بر این اساس مقرر شد وزارت صنعت این خودروها و سایر خودروهایی را که در مراکزی به جز خودروسازی‌ها دوگانه‌سوز شده‌اند معاینه فنی کرده و برای آنها کارت سلامت صادر کنند تا اسناد خودرو نیز دوگانه‌سوز شود.

قلی‌پور با اشاره به اینکه در بحث جایگاه‌ها نیز امکاناتی نصب شده تا ایمنی جایگاه افزایش پیدا کند و تمامی خودروهای دوگانه‌سوز سوخت‌گیری ایمنی داشته باشند، گفت: تاکنون اتفاقاتی که برای مخازن سی‌ان‌جی رخ داده مربوط به دستکاری روی مخازن بوده است. البته مواردی نیز مربوط به وانت‌های نیسان بود که در یکی از خودروسازی‌ها با مشکل دوگانه‌سوز شده بود.

سرپرست طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: اکنون اسناد مناقصه آماده شده است و امیدواریم تا یک‌سال آینده پروژه هوشمندسازی به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشکلاتی در پراکندگی جایگاه‌ها وجود دارد، افزود:‌ در ساخت جایگاه سی‌ان‌جی، تامین زمین مهمترین رکن است زیرا در صورت تامین زمین بخش خصوصی آماده تاسیس جایگاه‌هاست.

 قلی‌پور با بیان اینکه وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، ۳۰۰ نقطه در شهر تهران را شناسایی کردند تا مشکل کمبود جایگاه در تهران حل شود، تصریح کرد: این نقاط بیشتر در شهرداری‌ها، پایانه‌ها و میدان‌های میوه و تره‌بار خواهد بود و بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

به گفته وی، ظرفیت روزانه جایگاه‌های سی‌ان‌جی ۴۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه اغلب کارخانه‌های تامین تجهیزات دوگانه‌سوز کردن خودروها در سال‌های قبل تعطیل بودند، ‌گفت: ‌با توجه به امکانات ساخت مخزن و کیت، سهمیه‌ها مشخص شده و بانک هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

قلی‌پور با اعلام اینکه امیدواریم دوگانه‌سوزکردن خودروهای عمومی تا پایان سال آغاز شود، افزود: بخشی از مواد اولیه ساخت مخازن وارداتی و بخشی دیگر نیز داخل کشور تامین می‌شود.

سرپرست مدیریت سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به سی‌ان‌جی‌سوز کردن موتورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر ۴ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند و اگر تنها یک میلیون موتورسیکلت دوگانه‌سوز شود، ‌تاثیر قابل توجهی در مصرف بنزین و کیفیت هوا خواهد داشت. البته این طرح در شرایط فعلی در مرحله آزمایشی است و در صورت موفقیت،‌ اجرایی خواهد شد.

کد خبر 297493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =