ایران آماده صادرات گاز به پاکستان است

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش «خطر حذف ایران از بازار گازی پاکستان در سایه غفلت وزارت نفت» در خبرگزاری فارس توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

به گزارش شانا، در متن اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به این گزارش که سوم دی‌ماه منتشر شده، آمده است: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با صادرات روزانه دست کم بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، بزرگترین صادرکننده گاز با خط لوله در منطقه خاورمیانه است و درباره چرایی اجرای نشدن صادرات گاز ایران به پاکستان قابل ذکر است، خط لوله هفتم سراسری برای محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته کشور و همچنین تقویت مناسبات اقتصادی ایران با پاکستان و بر اساس اصول حسن همجواری از عسلویه تا ایرانشهر و سپس زاهدان با ظرفیت انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز راه‌اندازی شده است و هم اکنون در سرویس قرار دارد که از طریق این خط سراسری گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان درحال انجام است.

همچنین امتداد این خط لوله تا نقطه صفرمرزی در دستور کاربوده و طی مذاکرات طولانی به عمل آمده با آماده شدن طرف پاکستانی، کار صادرات گاز به این کشور بی درنگ آغاز خواهد شد، اما تاکنون طرف پاکستانی با وجود توافق‌ها حتی اقدام به ساخت یک متر خط لوله در کشور خود نکرده است. با توجه به صحبت‌های مقام‌های پاکستانی وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا مهمترین مشکل پیش روی تکمیل پروژه خط لوله صادرات گاز به این کشور عنوان شده است.

بدیهی است با توجه به تعهد طرف پاکستانی مبنی بر مسئولیت داشتن برای ایجاد تاسیسات دریافت گاز در نقطه صفر مرزی، درصورت استنکاف از این موضوع و به نتیجه نرسیدن مذاکرات، حق شکایت و طلب غرامت برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.

بر این اساس وزارت نفت در شرایط حساس کنونی و با وجود همه مشکلات و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، با به‌کارگیری همه ظرفیت و توان خود به دنبال پیاده کردن سیاست‌های کلی نظام در بخش نفت و گاز و به‌ویژه صادرات گاز به پاکستان و دیگر کشورهای متقاضی گاز ایران است و این مهم را در چارچوب ضوابط و با رعایت منافع ملی با جدیت پیگیری می‌کند.

کد خبر 297652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =