۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
  • کد خبر: 297742
چاه ۱۴۵ رگ سفید- ۱ عملیاتی شد

چاه شماره ۱۴۵ میدان رگ سفید-۱ با انجام عملیات مشبک‌کاری و به روش فرازآوری طبیعی عملیاتی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علی همراه‌پور، رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: حفاری چاه ۱۴۵ میدان رگ سفید-۱ با هدف توسعه و تولید نفت از دامنه جنوبی مخزن بنگستان آغاز و با حفاری انحرافی و افقی انجام شد.

وی بیان کرد: در ابتدا چند مرحله اقدام اصلاحی از قبیل سه مرحله اسیدکاری با دستگاه لوله مغزی سیار و یک مرحله اسیدکاری گسترده در حجم بالا انجام شد که با وجود تلاش فراوان، به دلیل افت فشار سرچاهی ناشی از کاهش شدید فشار تحتانی، راه‌اندازی چاه میسر نشد. در ادامه، با توجه به موفقیت‌آمیز بودن فرازآوری طبیعی با گاز در چند حلقه چاه از این میدان، بررسی‌هایی روی این چاه از سوی کارشناسان این امور انجام شد که نتایج آن درصد موفقیت بالای اجرای این روش را نشان می‌داد.

همراه‌پور گفت: یک گلوله در عمق ۲ هزار و ۷۹ متر حفار شلیک و برای برقراری ارتباط شبکه‌ها با کلاهک گازی مخزن، نسبت به جریان دادن چاه به سمت مجموعه تفکیک اقدام شد که در نهایت چاه با دبی ۲ هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری یادآور شد: سود و صرفه حاصل از راه‌اندازی این چاه با استفاده از این روش از سوی کارشناسان متعهد این شرکت بالغ بر ۶۶۷ میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود که اقدام ارزشمندی در افزایش تولید است.

کد خبر 297742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =