۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
  • کد خبر: 298042
گزیده‌های نفتی هفته

افزایش بی‌رویه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، میزان تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی و توقف تولید نفت در برخی از میدان‌های نفتی لیبی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تولید گاز و مصرف فزاینده: با کاهش دمای هوا در ۱۰ روز اخیر و رسیدن مصرف‌ گاز به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب برای مشترکان بخش خانگی و تجاری، وزیر نفت مردم را به صرفه جویی دعوت کرد: «مصرف بی‌رویه گاز به صنعت و نیروگاه‌ها فشار می‌آورد، زیرا نمی‌توانیم گاز خانه‌ها را قطع کنیم. در نتیجه صنایع مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌شوند.» مدیران شرکت‌های تولیدکننده گاز هم این هفته ضمن اطمینان دادن به مردم از تولید بی‌وقفه گاز، خواستار صرفه‌جویی شدند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تولید کنونی میدان گازی پارس جنوبی را روزانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز از تحویل ۲۵۴ میلیون مترمکعب گاز بر اساس برنامه به شرکت ملی گاز ایران طی ۲۴ ساعت خبر داد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز هم این هفته در واکنش به اخبار کوتاهی شرکت ملی گاز ایران برای گازرسانی به نیروگاه ها یادآوری کرد که وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در گازرسانی و سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها مطابق تعهد عمل کردند و در عین حال پیش‌بینی کرد که تا روز ۲۰ بهمن‌ماه افزایش مصرف در بخش خانگی ادامه داشته باشد.

لیبی و توقف تولید نفت: توقف تولید نفت در میدان‌های مهم لیبی مهم‌ترین خبر بین‌الملل صنعت نفت در هفته جاری بود که نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد را به همراه داشته است. نخست‌وزیر لیبی هم در واکنش به این اتفاق یادآور شد که اگر اختلال در تولید نفت این کشور ادامه یابد، احتمال فاجعه وجود دارد. نیروهای وابسته به حفتر از پایان هفته گذشته تاکنون مهم‌ترین پایانه‌های نفتی لیبی را تعطیل کردند. لیبی یکی از اعضای اوپک است که بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، در ماه دسامبر یک میلیون و ۱۳۹ هزار بشکه نفت تولید کرده است. حالا که بحث اوپک مطرح است، باید گفت که بر اساس اعلام دبیرکل اوپک، برگزاری نشست این سازمان در ماه مارس به قوت خود باقی است و تاکنون درخواستی مبنی بر برگزار نشدن آن مطرح نشده است.

کاهش سهم خاورمیانه در صادرات نفت هند به پایین‌ترین رقم در چهار سال گذشته، ابقای الکساندر نواک در جایگاه خود به عنوان وزیر انرژی روسیه پس از تحولات اساسی در کابینه این کشور و مازاد عرضه روزانه یک میلیون بشکه نفت در نیمه نخست ۲۰۲۰ از دیگر اخبار مهم بخش بین‌الملل نفت بوده است.

دیگر اخبار: وزیر نفت این هفته در ابلاغیه‌ای منشأهای مجاز برای صادرات همه فرآورده‌های نفتی، انواع مشتقات نفتی و محصولات نهایی آنها را اعلام کرد. هیئت وزیران نیز جزئیات و متن قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و آیین‌نامه اجرایی آن را منتشر کرد. رئیس‌جمهوری هم این هفته به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان رفت و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی هم این هفته با یادآوری اینکه این میدان سال ۱۳۹۵ وارد مدار تولید شد، اعلام کرد که تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت سنگین از این میدان مشترک برداشت شده است.

نهایی شدن طرح ارتقای نظام سلامت کارکنان صنعت نفت، اعلام نحوه صدورکارت جدید سوخت خودروهای پلاک معلولان و جانبازان، گفت‌وگوی وزیر نفت و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان درباره مسائل و مشکلات این استان و معافیت سوآپ نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی از پرداخت مالیات و عوارض از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید درباره کیفیت گاز صادراتی، میزان تخصیص گاز به نیروگاه‌ها، سهم مردم در میزان مصرف گاز و... بیشتر بدانید، توصیه می‌شود این مطلب «در گازرسانی کوتاهی نشده است، قطع گاز نیروگاه‌ها صحت ندارد» را بخوانید.

کد خبر 298042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =