۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
  • کد خبر: 297497
گزیده‌های نفتی هفته

واکنش بازار نفت به حمله ایران به پایگاه‌ آمریکا در عین‌الاسد، نصب سومین سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، ایجاد بانک اطلاعاتی کارکنان پیمانکار وزارت نفت و تداوم تولید و توسعه در میدان مشترک آزادگان جنوبی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بازار نفت و حمله به عین الاسد: ترور فرماندهان ایران و عراق در پایان هفته گذشته همچنان سرخط اخبار این هفته بود، وزیر نفت در گفت‌وگویی از دست دادن سردار سیلمانی را خسران بزرگی برای کشور دانست و تاکید کرد که او شمشیر بُران ملت ایران بر فرق دشمنان بود و تا وقتی بود ما راحت می‌خوابیدیم.

قیمت نفت تحت این فضا و در پی حمله ایران به پایگاه‌ هوایی آمریکا در عین الاسد (عراق) از ۷۱ دلار برای هر بشکه گذشت، اما پس از اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی برای عدم استفاده از پاسخ نظامی به انتقام‌جویی ایران با کاهش همراه شد و به کمتر از ۶۶ دلار رسید.

دبیرکل اوپک هم این هفته در نامه‌ای خطاب به ترامپ اعلام کرد که این سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه بار مسئولیت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد و وزیر انرژی امارات هم گفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت به هرگونه کاهش عرضه نفت واکنش نشان می‌دهد، اما ظرفیت این سازمان محدود است. زنگنه هم یادآور شد قیمت نفت در بی‌ثباتی بالا می‌رود و در شرایط ثبات پایین می‌آید.

کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت در آمریکا از دیگر اخبار بین‌الملل نفت در هفته جاری بود که مؤسسه نفت آمریکا (ای‌پی‌آی) آن را اعلام کرد و یادآور شد ذخیره‌سازی نفت در آمریکا با ۵.۹ میلیون بشکه کاهش به ۴۳۰ میلیون بشکه رسید.

پیمانکاران نفت و بانک اطلاعاتی: معاونت منابع انسانی وزارت نفت که هفته گذشته برای دریافت دیدگاه‌های کارکنان قرارداد مدت موقت اطلاعیه داده بود این هفته در خبری از نهایی شدن طرح اصلاح نظام پیمانکاری خبر داد و گفت که به‌منظور اجرای مطلوب این طرح، جامعه آماری کارکنان پیمانکار وزارت نفت مشخص و بانک اطلاعاتی مربوطه به‌منظور ساماندهی نحوه پرداخت حقوق و دستمزد این کارکنان ایجاد شده است. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت تاکید کرد که این طرح نیز همانند طرح بهبود معیشت کارکنان قراردادی مدت موقت به‌طور ویژه از سوی وزیر نفت پیگیری می‌شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هم این هفته به اخباری مبنی بر اینکه آزادگان جنوبی به دلیل تکمیل نشدن واحد فرآورش دچار مشکل است واکنش نشان داد: «در آزادگان جنوبی با مشکلی مواجه نیستیم، چراکه بخشی از ظرفیت واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی غرب کارون و همچنین ظرفیت واحد فرآورش سیار را در اختیار داریم. البته برای فرآورش نفت هدف‌گذاری شده در فاز نخست توسعه آزادگان جنوبی (۳۲۰ هزار بشکه در روز) حتما به ظرفیت فرآورش بیشتری احتیاج خواهیم داشت که با توجه به برنامه‌ریزی برای تکمیل و بهره‌برداری CTEP آزادگان جنوبی، ظرفیت فرآورش نفت این میدان تا آن زمان افزایش خواهد یافت.»

قائم مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی هم این هفته از بهره‌برداری و ارسال گاز تولیدی سومین سکوی این طرح به پالایشگاه خشکی خبر داد و گفت که ۱۴.۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی افزوده شده است.

ضرورت سرعت بخشیدن به فرآیند آماده‌سازی جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی، ساخت مته حفاری بدون مهندسی معکوس، پایداری شبکه گازرسانی خراسان رضوی پس از وقوع زلزله ۵.۸ ریشتری، امضای تفاهمنامه سه‌جانبه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بانک تجارت و شرکت صنعتی ماموت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده و تصویب آیین‌نامه قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

پیشنهادهفته: اگر می‌خواهید درباره تولید نفت میدان آزادگان جنوبی، فرآورش نفت این میدان و ظرفیت فرآورشی موجود در غرب کارون بیشتر بدانید پیشنهاد می‌شود مطلب‌ «تولید و توسعه در میدان مشترک آزادگان جنوبی ادامه دارد» را اگر نخواندید، بخوانید.

کد خبر 297497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =