۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
  • کد خبر: 296786
گزیده‌های نفتی هفته

صنعت نفت در هفته جاری شاهد امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای متعددی با محوریت «پژوهش» در اهواز و تهران بوده است، سخنان پژوهشی و ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ هم این هفته فراوان گفته شده است، وزیر نفت اما در این هفته برای نخستین بار از تامین منابع مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز ساخت طرح فراگیر پالایشی سیراف خبر داد و درباره بازپس گیری بازار نفت بعد از تحریم گفت، بلدیم چگونه آن را (بازار نفت) پس بگیریم.

تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای نفتی: هفته جاری، افزون بر قرارداد و تفاهم‌نامه‌های متعددی که در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران از جمله شرکت نفت‌خزر، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، ‌شرکت نفت فلات قاره، ‌نفت مناطق مرکزی با محوریت پژوهش امضا شد، دو وزارتخانه نفت و علوم تفاهم‌نامه طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در صنعت نفت را امضا کردند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت نیز تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز را با حضور وزیر نفت امضا کردند. براساس این تفاهم‌نامه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی موردنیاز اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر گازسوز کردن یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو عمومی در کشور از طریق تسهیلات بانک ملت تامین خواهد شد. زنگنه در این مراسم از گاز و سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت ملی نام برد و یادآور شد: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانه‌هایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودرو سی‌ان‌جی‌سوز داشته باشد.

پترولیوم تیکاف، نخستین رویداد نوآوری نفت: نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» هم این هفته برگزار شد؛ رویدادی که وزیر نفت هم در آن شرکت کرد تا نشان دهد شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برایش برخوردار است. زنگنه در این رویداد از تضمین خرید کالاهای کیفی مورد نیاز صنعت نفت گفت و در حاشیه این رویداد افزون بر افتتاح مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت در محل این پژوهشگاه و مرکز رشد و نوآوری شرکت پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد به‌صورت ویدئوکنفرانس، در جمع دانشجویان و نخبگان دانشجویی که برای طرح مهارت‌افزایی دور هم آمده بودند، حاضر و با آنها خوش و بش کرد. زنگنه در حاشیه این رویداد در واکنش به اینکه از وی به‌عنوان مخالف پالایشگاه‌سازی یاد می‌شود، گفت «اگر کسی مخالف پالایشگاه‌سازی است، چگونه تولید روزانه بنزین کشور را از ۵۲ میلیون لیتر به روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رساند، پس اگر موافق پالایشگاه‌سازی بودم چه می‌کردم؟» زنگنه همچنین در حاشیه این مراسم یک خبر خوب هم داد و آن اینکه بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی طرح پالایشی سیراف را تامین می‌کند. زنگنه این اطمینان را هم داد که اگر تحریم‌ها برداشته شود ما و همکارانمان می‌دانیم چگونه دوباره بازار نفت را به‌دست بیاوریم و از پس قلدربازی‌ها که برخی تولیدکنندگان علیه ما دارند، برآییم. این رویداد نوآورانه چهارشنبه (۲۷ آذرماه) با سخنانی از معاون وزیر نفت در امور گاز و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و همچنین تقدیر از شرکت‌های برتر حامی نوآوری به‌کار خود پایان داد.

تحریم تولیدکنندگان نفت، آمریکا و مشتریان نفتی: رویترز اوایل این هفته، خبری با این مضمون که واردات نفت کره جنوبی از آمریکا در ماه نوامبر امسال بیش از ۸۰ درصد نسبت به پارسال افزایش یافت، منتشر کرد و یادآور شد که آمریکا پس از عربستان، کویت و عراق، چهارمین تأمین‌کننده بزرگ نفت کره جنوبی در ماه نوامبر امسال بود، در عین حال شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز هم این هفته اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در حدود دو ماه اخیر، افزایش یافته‌ است که به معنای افزایش تولید نفت این کشور  در شرایطی است که بازار با مازاد عرضه روبروست. کلان‌داده‌های بازار نفت نشان می‌دهد کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش همچنان کمتر از مقدار لازم است، بلومبرگ و آژانس بین‌المللی انرژی هم این موضوع را یادآور شدند. قیمت سبد نفتی اوپک اما در این شرایط و با توجه به اخباری مبنی بر توافق تجاری آمریکا و چین همچنان صعودی است و در یک قدمی ۶۸ دلار قرار گرفته است. 

صنعت نفت و داخلی‌سازی: مدیرعامل شرکت ملی حفاری این هفته با اعلام اینکه «هم‌اکنون ۳۹۴ قطعه پرمصرف کاربردی در صنعت حفاری در مراحل ساخت قرار دارد» خبر خوبی به سازندگان داخلی داد. سیدعبدالله موسوی گفته که تعداد سازندگان طرف قرارداد در زمینه ساخت قطعات جدید ۱۰۶ شرکت هستند که بیشتر این شرکت‌ها در استان خوزستان واقع‌اند. خبر خوبی برای خوزستانی‌هاست. دیگر خبرهای خوب این هفته را هم باید پیشرفت ۹۵ درصدی میدان مشترک نفتی آذر در بخش نفت و تاسیسات نفتی و تحقق وعده افزایش ظرفیت پالایش گاز به ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز  دانست. این هفته همچنین کتاب کارنامه پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران و چهار کتاب تخصصی مرتبط با صنعت نفت در سومین روز نمایشگاه تخصصی تجهیزات صنعت نفت خوزستان رونمایی شد.

تحریم آمریکا و فرماندهان جنگ اقتصادی: سخنگوی دولت این هفته بار دیگر از «زنگنه» به‌عنوان یکی از فرماندهان جنگ اقتصادی آمریکا نام برد و تاکید کرد نباید وزیر نفت را که یکی از فرماندهان و جلوداران جنگ تمام عیار اقتصادی است تضعیف کنیم. معاون اول رئیس جمهوری هم این هفته با بیان این جمله «برخی درصددند به جامعه بقبولانند که مدیران کشور بی‌کفایت هستند، در حالی که در بخش نفت و گاز کارهای بزرگی انجام شده که فقط یک نمونه آن گازرسانی به روستاهاست که تعداد روستاهای گازرسانی شده بیشتر از تمام روستاهای گازرسانی شده در سال‌های پس از انقلاب است»، حمایت خود را از عملکرد وزیر نفت نشان داده است.

پیشنهاد هفته: بخش کوچکی از کارنامه زنگنه در صنعت نفت در واکنش به شلیک بی‌امان مخالفان در هفته‌های اخیر با عنوان «قابل توجه آقای زاکانی» این هفته منتشر شده است که پیشنهاد می‌شود اگر آن را نخوانده‌اید، حتما بخوانید. این گزارش یادآور شده است «قطعا بیژن زنگنه این مسیر را به تنهایی طی نکرده و یاران و همراهانی از مدیران، کارشناسان و نیروهای عملیاتی با او بودند که همگی قهرمان هستند. زنگنه نماد همه آنهایی است که با همه وجودشان برای رشد و توسعه این کشور تلاش کرده‌اند.»

کد خبر 296786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =