۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
  • کد خبر: 297030
گزیده‌های نفتی هفته

دستور وزیر نفت برای امدادرسانی حداکثری به مردم شریف خوزستان در پی بارش‌های سیل‌آسای اخیر در این استان، موج‌سواری منتقدان روی گازرسانی به سیستان و بلوچستان، کاهش بیش از ۱۵ درصدی مصرف بنزین در آذرماه، خط بطلان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روی تاثیر بنزین بر آلودگی هوا و گمانه‌زنی غیرواقعی برای قیمت نفت ۲۰۲۰ را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تاکید برامدادرسانی حداکثری به خوزستانی‌ها: وزیر نفت که پایان هفته گذشته با ارسال پیامی بر بسیج امکانات وزارت نفت برای کاهش آسیب به مردم خوزستان در پی بارش‌های سیل‌آسای اخیر تاکید کرده بوده در دومین روز این هفته (یکم دی‌ماه) در حکمی محسن پاک‌نژاد، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری را برای امدادرسانی حداکثری به مردم شریف خوزستان مامور کرد. هم‌زمان با این ماموریت، معاون وزیر نفت از مناطق آب‌گرفته این استان از جمله کوت عبدالله بازدید و اعلام کرد آنچه من شاهد بودم، نشان می‌دهد با همتی‌ که همکاران ما در بخش‌های مختلف شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران داشتند خوشبختانه تا حد زیادی مشکل آبگرفتگی رفع شده و مردم نیز از عملکرد این شرکت‌ها راضی بودند.

اما شرکت ملی حفاری ایران به‌عنوان یکی از بال‌های کمک به مردم خوزستان در بارش‌های اخیر این هفته ۴۰ ساله شد. وزیر نفت در پیامی به همین مناسبت این روز را به همه حفارمردان، کارگران و کارکنان این شرکت تبریک گفت؛ شرکتی که مطابق گفته سیدعبدالله موسوی، مدیرعاملش، هم‌اکنون با ۷۲ دستگاه حفاری خشکی و دریایی، بالغ بر ۱۸ هزار نیروی انسانی و برخورداری از متخصصان و کارکنان مجرب و کارآمد، نقشی محوری در کشف منابع هیدروکربوری و توسعه میدان‌های نفت و گاز در جغرافیای مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور ایفا می‌کند.

رونمایی ناوگان جدید ترابری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در عسلویه، افتتاح دفتر پژوهش مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشکده نفت اهواز، قابلیت افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت میدان آزادگان، قراردادهای ۱۶ هزار میلیارد تومانی نفت مناطق مرکزی با ۳ شرکت داخلی و آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی از دیگر اخبار مهم نفت در هفته جاری بوده است.

موج‌سواری منتقدان روی گازرسانی به سیستان و بلوچستان‌: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و هموطنان‌مان در این استان از آن دست مواردی است که منتقدان هر از چندگاهی با ارائه آمارهای غیرواقعی، علیه دولت روی آن موج‌سواری می‌کنند. معاون وزیر نفت در امور گاز این هفته به تشریح فعالیت چند جبهه کاری برای گازرسانی به هموطنانمان در این استان پرداخت: «اکنون به‌صورت هم‌زمان ساخت شبکه، علمک‌گذاری و واگذاری انشعاب گاز به مشترکان در هشت شهر استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و افزون بر شهر زاهدان، عملیات ساخت و توسعه شبکه گاز شهری در هفت شهر ایرانشهر، محمدان، بمپور، زابل، خاش، بزمان و دلگان به صورت هم‌زمان در حال اجرا است.» حسن منتظر تربتی این را هم گفته که اکنون عملیات گازرسانی در شهر زاهدان بیش از ۷۶ درصد پیشرفت داشته، حدود ۱۵ هزار علمک گاز نصب شده و برای حدود ۳۱ هزار خانوار، اشتراک‌پذیری انجام شده است. استاندار سیستان و بلوچستان هم همسو با این موضوع از شتاب فزاینده اجرای طرح‌های گازرسانی در این استان گفته و یادآوری کرده است که وعده مسئولان شرکت ملی گاز ایران تاکنون محقق شده است.

تا بحث این استان مطرح است این را هم باید گفت که گروهی از نمایندگان مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته از تاسیسات و نحوه توزیع گاز مایع در منطقه زاهدان بازدید کردند و استاندار این استان هم اعلام کرد با وجود آنکه جمعیت استان نسبت به سال پیش افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته، اما مقدار توزیع کپسول‌های گاز مایع نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار: پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف این هفته میزبان همایش «سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار» با حضور چهره‌های علمی و اجرایی بود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش از ضرورت ارتقا و روزآمد شدن خودروهای تولیدی کشور و ناوگان حمل‌ونقل عمومی سخن گفت و به مانند مدیران اجرایی کشور یک بار دیگر گوشزد کرد که اگر طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا نمی‌شد، مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسید. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش هم به‌عنوان چهره اجرایی حاضر در این همایش با اعلام اینکه یک میلیون و ۴۰۰  هزار خودرو پرمصرف در کشور وجود دارد این خبر را داد که با گازسوز کردن خودروهای پرمصرف بنزینی، سالی ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور می‌شود. در این همایش همچنین اعلام شد هر خودرو در ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی روزانه یک لیتر بیشتر بنزین مصرف می‌کند که با ارتقای صنعت خودروسازی و با احتساب حدود ۱۷ میلیون خودرو موجود در ناوگان حمل‌ونقل کشور، در مصرف روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

این هفته همچنین میانگین مصرف روزانه بنزین کشور پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی از سوی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام شد: «میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ۳۰ روزه آذرماه به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده است که این مقدار با توجه به مدت مشابه پارسال با ۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۵.۹ درصد کاهش یافته است.»

اما یک خبر هم در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بخوانید و آن اینکه پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس در حفاظت از پلنگ ایرانی کوه گنو مشارکت می‌کند. خبر خوبی است.

بنزین و آلودگی هوا: نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران این هفته خط بطلان بر این موضوع که بنزین عامل آلودگی هواست، کشید: «مطابق آزمایش‌های انجام‌شده، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که می‌توانند روی آلودگی هوا تاثیرگذار باشند، هیچ مشکلی ندارد.»

هیئت وزیران هم در هفته جاری وضع آلودگی هوای کلانشهرها را بررسی و بر لزوم تامین سوخت گاز برای همه نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ و ممنوعیت استفاده از سوخت مایع تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری هم این هفته بار دیگر آمار گازرسانی به شهرهای و روستاهای کشور را در ۶ سال اخیر اعلام و تاکید کرد که با وجود همه تحریم‌ها ما توانسته‌ایم کارهای بزرگی انجام دهیم که نمونه آن سرمایه‌گذاری‌های گسترده در منطقه پارس‌جنوبی و چندبرابر شدن میزان برداشت از ذخایر گازی است.

گمانه‌زنی غیرواقعی برای قیمت نفت ۲۰۲۰: پیش‌بینی قیمت نفت برای سال ۲۰۲۰ از موضوعاتی بود که این هفته  خبرگزاری‌ها به آن پرداختند. اقتصاددانان باور دارند برخی گمانه‌زنی‌ها در بازار درباره رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه در سال آینده میلادی، به‌ویژه به دلیل عرضه مازاد و کند شدن رشد اقتصاد جهانی، غیرواقع‌بینانه است، ‌بلومبرگ هم این هفته در گزارشی اعلام کرد قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا برای نخستین بار از ماه مه امسال تاکنون، به‌مدت یک هفته قیمت بالای ۶۰ دلار را برای هر بشکه ثبت کرد. برزیل هم که چند ماه پیش علاقه‌مندی خود را برای پیوستن به اوپک اعلام  کرده بود طبق اعلام اداره ملی نفت برزیل (ای‌ان‌پی) توانست رکورد جدیدی در تولید نفت ثبت کند. بر این اساس تولید نفت این کشور در ماه نوامبر برای نخستین بار از ۳ میلیون بشکه در روز فراتر رفت. انتقاد آلمان و اتحادیه اروپا به تحریم خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا از سوی آمریکا و احتمال بازنگری در کاهش تولید اوپک و متحدانش از دیگر اخبار مهم بخش بین‌الملل در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان قرار گیرید پیشنهاد می‌شود این مطلب «گازرسانی متوقف‌شده سیستان و بلوچستان با آغاز فعالیت دولت یازدهم از سرگرفته شد» و اگر می‌خواهید بدانید استفاده از شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه‌ها به چه معناست، پیشنهاد می‌شود «گوره تا جاسک؛ پهنه‌ای وسیع برای محک و نمایش توان‌ ایرانی» را اگر نخواندید، بخوانید.

کد خبر 297030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =