جهانگیری: اداره کشور بدون اتکا به نفت را دنبال می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید بتوانیم اداره کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی دنبال کنیم، گفت: امروز شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی در طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، پتروشیمی و نیروگاهی زبانزد هستند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (سه‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) در اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور، با بیان اینکه امروز گرفتار سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها هستیم که آمریکا در طول تاریخ علیه یک کشور اعمال کرده است، گفت: فروش نفت ایران از ابتدای انقلاب و از سال ۵۹ تحریم بوده است، اما هیچگاه مانعی جدی برای فروش نفت وجود نداشت، زیرا اگرچه برخی کشورها خریدار نفت ما نبودند، اما ده‌ها و صدها مشتری دیگر، نفت ما را می‌خریدند و هیچ‌کس هم متعرض آنها نمی‌شد.

وی ادامه داد: امروز با نوعی از تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستیم که تقریبا بزرگ‌ترین و قوی‌ترین پیگیری‌ها برای اجرای این تحریم در سراسر دنیا دنبال می‌شود تا جایی که حتی یک کشتی نفتی را رصد می‌کنند و با مقام‌های کشورهای مقصد حرکت کشتی تماس می‌گیرند و دخالت‌هایی را اعمال می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به دستاوردهای کشور در بخش‌های مختلف که در ۴۰ سال اخیر محقق شده است، گفت: تا اواخر دهه ۶۰ مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی کشور فرش و پسته بود، اما امروز که به زعم خود آمریکایی‌ها فروش نفت ایران را صفر کرده‌اند، باید از آنها پرسید اقتصاد ایران که جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست چگونه اداره می‌شود. با پیشرفت‌ها و دستاوردهای حاصل‌شده مجموعه بزرگی از کالاهای صنعتی در کشور تولید و به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود و اداره کشور از طریق ارز حاصل از این صادرات صورت می‌گیرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید بتوانیم اداره کشور را بدون اتکا به نفت دنبال کنیم، ‌ تصریح کرد: کشورهایی که توسعه خود را بر مبنای منابع طبیعی قرار داده‌اند به جز موارد استثنا مانند نروژ، نتوانسته‌اند از روند مناسبی در توسعه برخوردار باشند و بیشتر مصرف‌کننده بوده‌اند.

وی با اشاره به سابقه ایجاد حساب ذخیره ارزی و تبدیل آن به صندوق توسعه ملی، عنوان کرد: اگر شرایط فروش نفت خوب بود، طبق برنامه باید ۳۶ درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد و بخشی از این درآمد نیز در بودجه دولت قرار می‌گرفت و به مرور سهم این صندوق افزایش پیدا می‌کرد تا سهم درآمدهای نفتی در بودجه کمتر شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: در مقطعی برای تامین نیازهای صنعت نفت به تجهیزات مختلف و نیز برای احداث کارخانه‌های صنعتی ابتدایی باید منتظر شرکت‌های خارجی می‌بودیم، اما امروز توانمندی صنعتی کشور متحول شده است و بسیاری از این نیازها با اتکا به توانمندی داخلی تامین می‌شود.

جهانگیری با یادآوری اجرای فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که شرکت توتال این پروژه را قبول کرد و قرار بود سکویی ۲۰ هزار تنی در این پروژه نصب شود، گفت: شرکت توتال پس از بررسی و ارزیابی‌های مختلف درباره پیمانکارهای کشورهای دیگر، سرانجام بهترین پیمانکار و مجری برای نصب این سکو را شرکت‌های ایرانی تشخیص داد که این نشان‌دهنده توانمندی گسترده کشورمان است.

وی با تاکید بر اینکه ایران دیگر کشوری نیست که برای تامین نیازهای ابتدایی خود منتظر کشورهای خارجی باشد، تصریح کرد: امروز شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی در طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، پتروشیمی و نیروگاهی زبانزد هستند و در بسیاری از مناقصه‌ها با وجود آنکه شرکت‌های خارجی نیز حضور دارند، پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی برنده می‌شوند.

کد خبر 299402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =