راهکارهای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گازی بررسی شد

آیا با توجه به شرایط کنونی حاکم بر صنعت انرژی کشور و نیازمندی این صنعت به سرمایه‌گذاری داخلی، سازوکار مالی منطقی و قابل توجیه اقتصادی وجود دارد؟ و در صورت وجود این سازوکارها، آیا ظرفیت‌های داخلی به‌درستی شناسایی و ارزیابی شده است؟ کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت که قرار است اواخر بهمن‌ماه امسال از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شود، در چهارمین محور از سلسه نشست‌های کارشناسانه خود به ارائه پروژه‌های پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران به‌منظور ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری پرداخت و در ادامه درباره این پرسش‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت دیروز (سه‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) با حضور حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز و جمعی از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی برگزار شد و تربتی با اعلام آمادگی شرکت ملی گاز برای همکاری با فعالان بخش خصوصی به سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر داد که از بابت بازگشت سرمایه‌های خود نگرانی نداشته باشند.

جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز

تربتی در اظهارات خود، با اشاره به ظرفیت ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بالفعل در شرکت ملی گاز ایران، درباره مشارکت بخش خصوصی برای حضور در پروژه‌های پیشنهادی این شرکت، عنوان کرد که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گازی می‌تواند برای دو طرف جذاب و سودآور باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با عنایت به اینکه از مدت‌ها پیش حرکت جدی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت آغاز شده است، گفت: به نظر می‌رسد بدون ورود بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گازی به دستاوردهای مطلوبی منتج نخواهد شد، چراکه معتقدم انگیزه تنها عامل محرک برای روند رو به رشد طرح‌ها خواهد بود و بخش خصوصی با تزریق آن می‌تواند گام‌های ارزشمندی در این راستا بردارد.

مدیریت مصرف، دغدغه ماست

تربتی عنوان کرد: در بخش مصرف و بهینه‌سازی، طرح‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، چراکه با توجه به توسعه فازهای پارس جنوبی، نگرانی از بابت تولید و مصرف نخواهیم داشت، اما مدیریت مصرف از جمله دغدغه‌های ماست که باید برای آن راه‌حل درستی اندیشیده شود. مادامی که اهرم قیمت وجود ندارد، مدیریت کردن مصرف به‌سختی انجام خواهد شد، بنابراین باید برای برون‌رفت از این چالش فکری کرد.

حضور بخش خصوصی، گره‌گشاست

این عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه با توجه به وضع کنونی بازار جهانی انرژی و موقعیت ایران در این بازار، حضور بخش خصوصی گره‌گشاست، اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی برای تامین منابع مالی پروژه‌ها وجود دارد که باید به نحو بهینه و مطلوب از آن بهره گرفت، بنابراین سرمایه‌گذاران نگران بازپرداخت هزینه‌های خود نباشند و بنده این اطمینان خاطر را به آنان خواهم داد که تا پایان کار حمایت‌های همه‌جانبه صورت خواهد گرفت.

توجه سرمایه‌گذاران به قیمت حامل‌های انرژی

حسین عبده‌تبریزی، از استادان برجسته اقتصاد و دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در این نشست پیرامون چالش‌های موجود در بازار سرمایه صحبت کرد. تبریزی در ابتدای بحث خود به نبود سازوکارهای مالی مشخص در طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: طرح‌ها باید به گونه‌ای جامع تعریف و هدف کاهش وابستگی بخش خصوصی به دولت محقق شود.

عبده‌تبریزی عنوان کرد: اصلاح قیمت برخی از حامل‌های انرژی با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امکان‌پذیر نیست، بنابراین سرمایه‌گذاران ما در محاسبات خود این مسئله را به عنوان یک عامل ثابت لحاظ کنند.

نیاز به تدبیر در بازار سرمایه

به گفته وی، آنچه مسلم است اینکه حباب ایجادشده در بازار سرمایه را باید از بین برد. بازار سرمایه، مسکن و ساختمان از نقدینگی مازادی که به‌وجود آمده است به نوعی رنج می‌برند. شاخص بورس از رقمی معادل زیر ۱۰۰ هزار به یکباره به رقم بالای ۴۰۰ هزار نزدیک می‌شود که این مسئله با نگرانی مدیران همراه شده است و با اتخاذ تدابیر هوشمندانه می‌توان قدری از این فشار کاست.

دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با طرح این سوال که فقدان سرمایه‌گذار خارجی در بخش نفت و گاز کشور را چگونه می‌توان به فرصتی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی مبدل کرد؟ پاسخ داد: در بازار سرمایه باید تدبیر کرد. افزون بر پروژه‌های سودآور و کاربردی در صنعت نفت و گاز، باید با تدوین سازوکارهای مالی منطقی و اصولی امکان جذب سرمایه را به سمت تولید روانه ساخت.

او تاکید کرد: کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با رویکردی عملیاتی به معرفی پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز کشور خواهد پرداخت و فرصت مغتنمی برای مشارکت و تعامل حداکثری بین صنعت نفت و گاز با بازار پول، سرمایه و بیمه داخلی به شمار می‌رود.

تامین منابع مالی؛ گلوگاه اجرای طرح‌های گازی

سخنران بعدی این نشست، محمدرضا صدیقی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران بود که ابتدا تاکید کرد شرکت ملی گاز ایران خوشحال خواهد شد سرمایه‌ای به سمت صنعت گاز در کوتاه‌مدت هدایت شود و ما بتوانیم با بخش خصوصی در اجرا و سرمایه‌گذاری پروژه‌ها به ادبیات مشترکی دست یابیم.

صدیقی در ادامه با استناد به نمودارها و جداول آماری استخراج‌شده از مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز، گفت: سالانه رقمی بالغ بر ۷ تا ۸ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در کشور از دست می‌رود، چراکه همه به نوعی گرفتار پول هستیم. مثال عینی این مسئله این است که در پارس جنوبی برای تامین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنیم و محصولاتی اعم از گاز، بوتان، اتان و... تولید می‌کنیم که در نهایت می‌رسیم به اینکه حال با مازاد این محصولات چه باید کرد.

وی ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه را فرصت مغتنمی برای مشارکت و تعامل حداکثری بین صنعت نفت، بازار پول و سرمایه دانست و معتقد بود که باید از آن به نحو مطلوب بهره گرفت. او با اشاره به اینکه در مسیر اجرای پروژه‌های گازی تنها مشارکت بخش خصوصی چاره‌ساز نیست، گفت: در گام نخست باید پروژه‌های اولویت‌دار و توجیه‌پذیر معرفی شود تا اقبال بخش خصوصی برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری فراهم و تامین منابع مالی به عنوان گلوگاه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های گازی رفع شود.

طرح‌های پیشنهادی شرکت گاز کدام است؟

منصوره رام، رئیس امور مطالعات و بررسی‌های مدیریت برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت ملی گاز ایران آخرین سخنران این نشست بود که صحبت‌های خود را با تکیه بر طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران ارائه داد. او در این راستا به گزارش مبسوطی از روند اجرای این پروژه‌ها پرداخت و در ادامه توضیح مختصری نسبت به نحوه اجرای این طرح‌ها ارائه کرد.

احداث خط انتقال گاز هفتم سراسری جهت گازرسانی به شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان، احداث فاز دوم از خط لوله ایرانشهر - زاهدان و دشتک - زابل با تامین اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیون دلار، احداث خط لوله هشتم سراسری با تامین اعتباری معادل ۱۶۰ میلیون دلار، احداث خط لوله نهم سراسری با تامین اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار، احداث خط لوله دهم سراسری با تامین اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیون دلار، احداث خط لوله یازدهم سراسری با تامین اعتباری معادل ۲۴۰ میلیون دلار، احداث خط لوله پاریز – یزد با تامین اعتباری معادل ۲۴۰ میلیون دلار، توسعه فاز دوم مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم و احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هر یک به ترتیب با تامین مالی بالغ بر ۱۶۰ و ۱۱۰ میلیون یورو از اهم طرح‌های پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران برای حضور بخش خصوصی است.

برگزاری کنفرانس؛ اواخر بهمن‌ماه

در مجموع در این نشست، مباحثی مثل چگونگی بهره‌مندی از توان و ظرفیت داخلی برای سرمایه‌گذاری، بازنگری در بازار سرمایه با اتخاذ راهکارهای عملی و منطقی، لزوم تدوین سازوکارهای مالی لازم به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران در پروژه‌های صنعت نفت و گاز و نیاز به بازتعریف پروژه‌های پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران مطرح شد و انتظار می‌رود برگزاری نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت کشور بتواند گام موثری در پیشبرد اهداف مباحث مطرح شده بردارد. چراکه با توجه به وضعیت حاکم بر جامعه، تعامل و مشارکت بیش از پیش صنعت نفت و گاز کشور با بازار سرمایه، پول و صنعت بیمه می‌تواند پشتوانه‌ای برای حرکت رو به ‌جلو اقتصاد کشور باشد.

کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با رویکرد کاربردی و به‌منظور معرفی ابزارهای نوین تامین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلت‌فرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه برای شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت مشتمل بر شرکت‌ ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با اتکا به پژوهش و فناوری‌های انجام گرفته، اواخر بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

در کنار برگزاری این گردهمایی، نمایشگاهی با مشارکت فعالان بازار سرمایه، پول، بیمه و انرژی کشور و نیز مشارکت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای عرضه خدمات و محصولات در موضوع کنفرانس پیش‌بینی شده که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌گاه www.petrofinasys.com مراجعه کنند.

کد خبر 299498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =