اتکای حداکثری به شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی نفت

معاون وزیر نفت گفت: اجرای طرح‌های در حال اجرای شرکت ملی نفت ایران مانند طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک و طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، با اتکای حداکثری به ظرفیت شرکت‌های ایرانی در جریان است.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود کرباسیان امروز (شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان‌های پارسی و پرنج، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، برگزاری این جلسه را فرصتی مناسب برای تشریح روند کار در برخی پروژه‌های مهم بالادستی خواند و گفت: در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک که اجرای آن با اعتبار ۱.۸ میلیارد دلار در دستور کار شرکت ملی نفت ایران است، احداث خط لوله‌ای هزار کیلومتری هدف‌گذاری شده که تا کنون در این زمینه، ۱۵۰ هزار تن تختال از فولاد مبارکه تحویل و از این میان، ۷۰ هزار تن در شرکت اکسین به ورق تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این طرح راهبردی اختصاص یافته است، پیشرفت بخش‌های دیگر این طرح از جمله احداث اسکله و گوی شناور، ساخت پمپ‌ها، احداث تلمبه‌خانه‌ها و ... نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد این طرح ملی با اتکا به توان و ظرفیت شرکت‌های ایرانی عملیاتی می‌شود.

کرباسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح، تاکنون ۱۰ قرارداد امضا شده و ۹ قرارداد دیگر نیز تا پایان سال امضا خواهد شد که در مسیر اجرای قراردادهای امضاشده، ۱۵ دکل حفاری فعال و حتی برخی چاه‌ها عملیاتی شده‌اند.

به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد کالاهای سفارش‌گذاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، کالاهای ساخت داخل هستند که این موضوع نشان‌دهنده رویکرد حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از توان داخلی است.

دو اکتشاف بزرگ شامل کشف مخزن نام‌آوران و میدان گازی ارم، دیگر موضوعی بود که کرباسیان به عنوان یکی از دستاوردهای مهم شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۸ به آن اشاره کرد و افزود: تشریح عملکرد شرکت ملی نفت ایران در حوزه میدان‌های مشترک نفت و گاز، حمایت از تولید داخل و تولید در میدان‌های دریایی، هرکدام مباحث مهمی است که حتما در جای خود بعدها درباره آنها توضیح خواهم داد.

کرباسیان با اشاره به امضای قرارداد یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری توسعه میدان‌های پارسی و پرنج با گروه مپنا، عنوان کرد: شرکت مپنا سال ۷۲ با چند اتاق در خیابان زرتشت از سوی مهندس زنگنه بنیانگذاری شد. آیا فکر می‌کردیم مجموعه‌هایی مثل مپنا، فراب، پتروپارس و به نحوی OTC که بنیانگذاران آنها آقای زنگنه بوده‌اند، روزی به بهترین شرکت‌ها در حوزه‌های کاری خودشان بدل شوند؟

وی گفت: به شرکت مپنا و به تمام کسانی که در مسیر ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی قدم برداشته‌اند باید تبریک گفت. ان‌شاءالله که در آینده، شاهد مپناهای دیگری نیز خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، امروز میان احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد.

مدت این قرارداد ۱۰ سال، ارزش قرارداد حدود یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و هدف از اجرای قرارداد، افزایش تولید روزانه میدان‌های پارسی و پرنج از ۵۲ هزار بشکه فعلی به ۸۵ هزار بشکه‌ و دستیابی به حدود ۱۲۱ میلیون بشکه تولید تجمعی اضافی است.  

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی و در ۱۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۴۳ کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۵ با تولید روزانه ۷هزار و ۴۰۰ بشکه آغاز شد و تاکنون ۸۹ حلقه چاه در آن حفاری شده است. میدان پرنج نیز در میان میدان‌های کرنج و پارسی، در امتداد جنوب شرق - شمال غرب در ۷۵ کیلومتری شهر بهبهان و ۴۰ کیلومتری رامهرمز قرار گرفته است. بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون ۱۱ حلقه چاه در آن حفاری شده است.

کد خبر 299562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =