۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
  • کد خبر: 299605
خطر افزایش تولید لیبی بیخ گوش اوپک و متحدانش

در شرایطی که ویروس کرونا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش را به چالش کشیده است، خطر افزایش تولید نفت لیبی نیز آنها را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ پس از یک هفته کش‌وقوس، اوپک و روسیه ممکن است در آستانه توافق برای واکنش به ویروس کرونا باشند، اما احتمال توافق صلح در لیبی آنها را با خطر روبه‌رو می‌کند.

در شرایطی که ویروس کرونا بر تقاضا و قیمت نفت تأثیر منفی گذاشته بود، کمتر به این مسئله توجه می‌شود که اگر به دلیل افت ناگهانی تولید نفت لیبی نبود، ممکن بود شرایط بسیار بدتر باشد.

شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه (۱۸ بهمن‌ماه) اعلام کرد که تولید نفت لیبی به ۱۸۱ هزار و ۵۷۶ بشکه در روز کاهش یافت.

کاهش شدید تولید نفت خام لیبی در حالی رخ داده است که هم‌اکنون تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در پی آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر تقاضا، قیمت و شرایط بازارهای جهانی نفت خام تلاش دارند برای بهبود این اوضاع، بار دیگر کاهش عرضه نفت خود را تعمیق کنند.

اگر طرف‌های درگیر در لیبی بتوانند این هفته در مصر به توافق دست یابند، بازگشت تولید نفت لیبی می‌تواند کاهش احتمالی تولید اوپک و متحدانش را به‌راحتی تحت‌الشعاع قرار دهد؛ در صورت صلح طرف‌های درگیر در لیبی تولید این کشور می‌تواند یک میلیون بشکه در روز بیشتر شود.

رایزنی‌ها میان تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در قالب بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) موسوم به اوپک پلاس ادامه دارد، کارشناسان کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) پس از دو روز نشست در وین (15 و 16 اسفندماه) پیشنهاد کاهش روزانه 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت اعضای اوپک و متحدانش را مطرح کرده‌اند، اما روس‌ها برای حمایت تمام قد از این پیشنهاد خواهان زمان بیشتری برای بررسی شرایط شدند.

قرار است طبق برنامه از پیش تعیین شده صدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به‌صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) برگزار شود.

کد خبر 299605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =