۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
  • کد خبر: 299712
بارگیری هم‌زمان ۲ سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی

عملیات بارگیری دو سکوی گازی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی، امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) از یارد صدرا پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی، پیشرفت ساخت سکوی اصلی ۱۳A و سکوی اقماری ۱۳C را بیش از ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: این دو سکو که هر یک حدود ۲۵۰۰ تن وزن دارند، هم‌زمان با روش Push Pull روی شناور FLB۱۲۴ از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بارگیری شدند.

وی بارگیری این دو سکو را یکی از اقدام‌های مهم همسو با تکمیل زنجیره دوم بخش دریایی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی عنوان کرد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این دو سکو پس از عملیات مهاربندی، توسط شناور FLB۱۲۴ به خلیج‌فارس حمل و با جرثقیل HL-۵۰۰۰ در بلوک مخزنی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی نصب می‌شوند.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی تصریح کرد: در ساخت هر یک از این سکوها حدود ۳۶ هزار قطر - اینچ لوله‌کشی و ۶۷ هزار متر کابل‌کشی انجام شده است.

معتمد با بیان اینکه تولیدات گازی این دو سکو در مجموع معادل نیمی از ظرفیت تولید اسمی هدف‌گذاری شده (روزانه ۲۸.۴ میلیون مترمکعب گاز ترش) برای طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی است، افزود: هر یک از سکوهای اصلی ۱۳A و اقماری ۱۳C توان تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش (معادل ۱۴.۲ میلیون مترمکعب) را دارد که همه مراحل طراحی، ساخت، بارگیری، نصب و بهره‌برداری از آنها توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

شایان یادآوری است که عرشه‌های دریایی ۱۳A و ۱۳C آخرین سکوهای فراساحلی است که طی قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته و بارگیری شدند.

کد خبر 299712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =