طرح اتصال پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب افتتاح شد

طرح اتصال پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب در میاندوآب امروز (پنجشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه) با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح طرح اتصال پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب گفت: افتتاح این طرح تحول بسیار مهمی در پتروشیمی تبریز ایجاد خواهد کرد و این خط، خوراک پتروشیمی را تسهیل می‌کند و در دسترس قرار می‌دهد.

وی افزود: با افتتاح طرح اتصال پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب، ظرفیت تولید این مجتمع از ۴۴۰ هزار تن هدف‌گذاری‌شده به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، این طرح از پتروشیمی میاندوآب تا پتروشیمی تبریز در ۱۶۵ کیلومتر اجرا شده و دارای ۸ ایستگاه است.

ظرفیت نرمال طرح انتقال خط اتیلن غرب به مجتمع پتروشیمی تبریز ۱۰ تن در ساعت بوده و ظرفیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ تن در ساعت افزایش می‌یابد.

هزینه اجرای این طرح ۸۶ میلیارد تومان بوده است.

قرار بود طرح اتصال مجتمع پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب در میاندوآب از سال ۸۱ در ۱۳ شرکت عملیاتی شود، اما سرانجام پس از چند بار رد شدن، فروردین ۹۴ با شرط و شروطی به تصویب رسید، اما بنا به عدم تأیید تعهدات وزارت نفت و «ام‌پی‌سی» و ضعف پیمانکاری در تأمین لوله و تعهدات اجرایی، عملیاتی نشد و بالأخره از تیرماه ۹۵ مراحل اجرایی آن دوباره پیگیری شد و با همت و همکاری وزارت نفت و استانداری آذربایجان شرقی، اجرای این طرح به تصویب رسید و از بیست‌ویکم دی‌ماه ۹۶ در سه فاز عملیاتی شد.

وجود بسترهای لازم منابع انسانی برای بهره‌وری سرمایه و انرژی، ارزش افزوده بالا و توسعه سرمایه‌گذاری، تأثیر مثبت و توسعه سرمایه‌گذاری، تأثیر مثبت و تعیین‌کننده در عملکرد مالی شرکت، صرفه اقتصادی ناشی از تفاوت نرخ اتیلن تولیدی در مجتمع با اتیلن دریافتی از خط لوله از جمله نقاط قوت این طرح است.

افتتاح پروژه طراحی و ساخت مخزن چهارم ذخیره نفتا

همچنین امروز با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری طراحی و ساخت «مخزن چهارم ذخیره نفتا و نصب سیستم کنترل و تعویض سیل‌های مخازن» موجود در مجتمع پتروشیمی تبریز افتتاح شد.

عملیات اجرایی طرح «مخزن چهارم ذخیره نفتا و نصب سیستم کنترل و تعویض سیل‌های مخازن» از فروردین سال ۱۳۹۷ آغاز و در مدت زمان ۲۳ ماه تکمیل شد.

برای اجرای این طرح  ۱۸۴ میلیارد ریال هزینه شده است.

مخزن چهارم ذخیره نفتا ۱۶ هزار مترمکعب ظرفیت دارد و با قطر ۴۰ متر، ارتفاع ۱۵ متر و وزن ۵۰۰ تن به ظرفیت ذخیره‌سازی خوراک نفتا می‌افزاید.

طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال ۱۳۶۶ کل کشور تصویب شد و کلیات طرح در بهمن‌ماه ۱۳۶۷ به تأیید هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسید، فعالیت‌های طراحی و مهندسی در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ و عملیات نصب در سال ۱۳۷۱ آغاز شد.

شرکت پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است.

کد خبر 299798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =