۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
  • کد خبر: 300359
گزیده‌های نفتی هفته

نصب سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی، دیدار وزیر نفت با رؤسای دانشگاه‌ها و بانوان صنعت نفت، بسیج صنعت نفت برای مقابله با ویروس کرونا و تداوم کاهش قیمت نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی‌ این هفته بخوانید.

دیدارهای وزیر نفت: وزیر نفت در آغازین روز این هفته به مناسب هفته گرامیداشت روز زن با بانوان صنعت نفت دیدار و با اعلام حمایت همه‌جانبه از آنها یادآوری کرد که بررسی عملکرد بانوان در شغل‌های مشابه با مردان نشان می‌دهد آنها در بیشتر موارد از آقایان بهتر و وظیفه‌شناس‌ترند و از سلامت مالی بیشتری برخوردارند. زنگنه همچنین روز دوشنبه با رؤسای دانشگاه‌های طرف قرارداد صنعت نفت در حوزه انستیتوهای تحقیقاتی پایین‌دست هم دیدار و اظهار کرد که ظرفیت خوبی برای همکاری بین دانشگاه و بخش پایین‌دستی صنعت نفت با توجه به حضور گسترده دانشجویان در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای کشور در این بخش وجود دارد. وزیر نفت در حاشیه این دیدار به پرسش‌هایی درباره اوپک و حضور در نشست ۱۷۸ این سازمان، محور گفت‌وگو با وزیر انرژی روسیه، تخصیص سهمیه بنزین نوروزی و پارس جنوبی پاسخ گفت.

حالا که صحبت از پارس جنوبی شد باید این خبر خوش را داد که سومین سکوی فاز ۱۳ این میدان مشترک گازی با ظرفیت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب این هفته در موقعیت خود در خلیج فارس قرار گرفت. با نصب یک سکوی دیگر این فاز تا پایان سال، بخش دریایی پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به پایان می‌رسد. سال ۹۸ را باید سال پایانی بخش فراساحل پارس جنوبی دانست.

کرونا و صنعت نفت: صنعت نفت هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور کارگروهی را با عنوان «پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای جدید» در وزارت نفت تشکیل داد و الزام‌های پیشگیری و کنترل ابتلا به این ویروس را در صنعت نفت در ۱۳ بند ابلاغ کرد. مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از آماده‌باش کامل بیمارستان صنعت نفت تهران در وضع کنونی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا خبر داد. رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران هم اعلام کرد که از ابتدای دریافت اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور چین و قبل از اینکه موارد مشکوک به این ویروس در کشور گزارش شوند، همه امکانات و آمادگی‌های لازم برای مقابله با این بیماری در بیمارستان صنعت نفت تهران ایجاد شده است. وزیر نفت  نیز در ابلاغیه‌ای با توجه به شرایط فعلی و به منظور صیانت از خانواده تاکید کرد: شرکت‌های تابعه با درخواست مرخصی بانوان همکار موافقت کنند.

پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت به مترو پنج کلانشهر، تعیین ۱۷ اسفندماه برای ارسال مدارک متقاضیان احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی، ابلاغ راهنمای مرجع سیستم مدیریت ریسک شرکت ملی نفت ایران و تولید ۶۲ میلیارد و ۶۵۸ میلیون مترمکعب گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ۱۱ ماه امسال دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

شرایط «بد» بازار نفت: بازار نفت این هفته هم همانند هفته‌های گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت، مؤسسه بین‌المللی مالی (آی‌آی‌اف) اعلام کرد گسترش ویروس کرونا سبب می‌شود قیمت نفت در سال جاری میلادی کمتر از ۶۰ دلار باقی بماند و این مسئله به صادرکنندگان نفت در حاشیه خلیج فارس فشار می‌آورد. در همین حال وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که اوپک و متحدانش رویکردی مسئولانه در قبال ویروس کرونا اتخاذ می‌کنند و اوپک پلاس نباید در رویارویی با ویروس کرونا اهمال کند. آژانس بین‌المللی انرژی هم این هفته اعلام کرد «دورنمای رشد تقاضای نفت که از ویروس کرونا آسیب دیده، در بدترین شرایط یک دهه اخیر است و امکان دارد بدتر هم شود، انتظار می‌رود در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای نفت با ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش روبه‌رو باشد که نخستین افت سه ماهه پس از بحران اقتصاد جهانی است.» در اخبار این هفته بخش بین‌الملل نفت نباید از کنار گزارش بلومبرگ که به رویارویی عربستان و روسیه پرداخت، گذشت. این خبرگزاری در گزارشی با عنوان «پادشاه در دام روس‌ها» نوشته است هم‌زمان با آثار منفی ویروس کرونا بر تقاضای نفت خام، عربستان، برجسته‌ترین عضو اوپک، خواستار نشست فوری با کشورهای غیرعضو این سازمان برای تعمیق کاهش تولید نفت خام شد، اما با مخالفت روسیه پیشنهاد برگزاری نشست پیش از موعد ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک تاکنون سرانجامی نداشته است.

پیشنهاد هفته: فاز ۱۱ بدون تردید یکی از خبرسازترین فازهای پارس جنوبی است که شرکت‌های زیادی برای توسعه آن آمدند، اما توسعه نداده رفتند. اگر می‌خواهید در جریان چند و چون آنچه بر توسعه این فاز در سال‌های اخیر گذشته، قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود گفت‌وگوی شانا با مدیرعامل پتروپارس با عنوان «فاز ۱۱ پارس جنوبی از دیروز تا امروز» را از دست ندهید.

کد خبر 300359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =