۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
  • کد خبر: 301136
گزیده‌های نفتی هفته

پیام وزیر نفت و معاونانش به مناسبت گرامیداشت ملی شدن صنعت نفت و نوروز ۹۹، ایستادگی نفتی‌ها در مقابل کرونا، وارد شدن قیمت نفت به کانال ۲۰ دلار و کاهش مصرف بنزین را می‌توانید در آخرین گزیده نفتی سال ۱۳۹۸ بخوانید.

ایستادگی نفتی‌ها در مقابل کرونا: تلاش شرکت‌های نفتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا این هفته نیز همانند هفته‌های پیشین ادامه یافت. جانشین رئیس کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح ۳ شرکت ملی نفت ایران در تشریح آخرین اقدام‌ها عنوان کرد این کمیته در هفت نشستی که تاکنون برگزار کرده، ساماندهی‌های لازم برای پیشگیری حداکثری و مقابله با انتشار ویروس کرونا را در سه بخش اصلی شامل مراکز درمانی، شرکت‌های عملیاتی و واحدهای ستادی انجام داده و تصمیم‌های مقتضی را گرفته است. هم‌زمان با این تلاش‌ها زنگنه در ابلاغیه‌ای بر ضرورت حضور مدیران عملیاتی در محل کار خود تا زمان مهار بیماری ویروس کرونا تأکید و یادآوری کرد در شرایط کنونی، مردم از ما به‌عنوان کسانی که بار مسئولیت اداره امور خود را به ما سپرده‌اند، بحق انتظار دارند. وزیر نفت همچنین این هفته دستورعمل دورکاری در شرایط ویژه کارکنان را ابلاغ و تأکید کرد: هدف از موافقت با دورکاری در شرایط ویژه کنونی، اعمال نوعی قرنطینه خانگی و کاهش تماس‌هاست. حالا که بحث کروناست این خبر را هم باید بیان کرد که نخستین اتوبوس اورژانس پارس جنوبی هم این هفته رونمایی شد.

ابلاغیه وزیر نفت مبنی برضرورت ارتقای پایداری شبکه‌های اتوماسیون صنعت نفت، الکترونیکی شدن معاملات در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، هفت بسته طرح نگهداشت تولید مناطق نفت‌خیز جنوب در آستانه اجرا، بهره‌برداری آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی و نصب سازه‌های جانبی آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت بوده است.

قیمت نفت در کانال ۲۰ دلار: تداوم کاهش قیمت نفت و وارد شدن آن به کانال ۲۰ دلار از مهم‌ترین اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود. رقمی که در ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بانک آمریکایی مورگن استنلی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد میانگین قیمت نفت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ دلار خواهد بود و سقوط قیمت موقتی به سطوح حتی پایین‌تر ممکن و محتمل است. این دومین برآورد این بانک در یک ماه گذشته است. هم‌زمان با این کاهش قیمت شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عنوان کرد که به دلیل افت قیمت نفت و کاهش حجم تولید این شرکت، سوددهی‌اش در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۲۱ درصد کاهش یافت. در این شرایط وزیر نفت عراق در نامه‌ای به دبیرکل اوپک خواستار نشست اضطراری این سازمان و کشورهای غیرعضو اوپک شد تا درباره اقدام فوری برای کمک به برقراری تعادل در بازار نفت گفت‌وگو کنند.

مدت موقت‌ها و خبرهای خوش: هفته پایانی سال ۹۸ برای کارکنان قرارداد مدت موقت با خبرهای خوشی همراه بوده است. وزیر نفت نحوه بهبود وضع و توانمندسازی کارکنان قراردادی مدت موقت را ابلاغ کرد و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت از در نظر گرفتن تسهیلات جدیدی برای کارکنان قرارداد مدت موقت این وزارتخانه برای ثبت‌نام در سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خبر داد. مینو همچنین این هفته در تشریح ابلاغیه وزیر نفت در جهت بهبود وضع کارکنان قرارداد مدت موقت با اعلام اینکه این طرح یکی از مهم‌ترین تحولات حوزه منابع انسانی وزارت نفت در سال‌های اخیر است، عنوان کرد که اکنون طول مدت قرارداد همکاران مدت معین یک ساله است، اما کارکنان قراردادی مدت موقت شاغل در مشاغل اصلی - تخصصی می‌توانند با بهره‌گیری از تسهیلات این طرح، طول مدت قرارداد خود را تا پنج سال ارتقا دهند.

کاهش مصرف بنزین در کشور: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته از کاهش میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به ۶۸ میلیون لیتر هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش ترددهای درون و برون‌شهری خبر داد و گفت که پیش‌بینی ما این بود مصرف بنزین در روزهای پایانی سال حداقل به ۹۵ میلیون لیتر برسد. این شرکت همچنین در آخرین روز سال ۹۸ اعلام کرد که سهمیه سوخت خودروهای شخصی تا ۶ ماه و تا سقف ۳۶۰ لیتر قابل ذخیره است و مردم در این باره هیچ گونه نگرانی نداشته باشند. شرکت ملی گاز ایران نیز در خبر مشابهی اعلام کرده است که بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، مردم تا سه ماه برای پرداخت مبلغ قبض گاز خود فرصت دارند. حال که بحث گاز مطرح است این خبر را هم باید به نقل از شرکت گاز استان تهران اعلام کرد که کنتورخوان‌های شرکت گاز تا اطلاع‌ ثانوی به منازل مردم مراجعه نمی‌کنند و مشترکان گاز می‌توانند برای دریافت قبض و نحوه پرداخت آن با شماره  ۴- ۸۱۹۷۲۵۰۱ تماس بگیرند یا حرف H را به شماره ۲۰۰۰۱۷۰۱ پیامک کنند.

شادباش نوروز ۹۹: وزیر نفت و معاونش پایان این هفته که با آغاز سال ۱۳۹۹ هم‌زمان شد در پیام‌هایی جداگانه ضمن تبریک سال ۹۹، ملی شدن صنعتی نفت را نیز گرامی داشتند. در بخشی از پیام وزیر نفت آمده است ۶۹ سال است که روزهای پایانی سال، به مناسبت ۲۹ اسفندماه، سالروز «ملی شدن صنعت نفت»، برای جامعه ایرانی یادآور موفقیت ملت در استیفای حق خود از بیگانگان است. تلخ است که ما در آستانه‌ هفتاد سالگی جنبش ملی شدن نفت باز هم همان دشمن را در همان جایگاه خصومت با ملت ایران می‌بینیم و این از عبرت‌های روزگار برای ملت ماست. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در بخشی از پیامش به مناسبت نوروز و ملی شدن صنعت نفت نوشت که ملی شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند سال ‌۱۳۲۹، نقطه عطفی مهم در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم برای نجات سرمایه‌های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان به شمار رفته و در طول هفتاد سال گذشته منشا اتفاق‌ها و حوادث گوناگونی در این صنعت شده است. 

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان جزئیات ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود مطلب‌ «درخواست اولیه ۱۱۷ متقاضی پتروپالایشگاه دریافت و بررسی شد» را اگر نخواندید، بخوانید.

کد خبر 301136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =