۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
  • کد خبر: 301545
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری نشست اوپک و غیراوپک از طریق وبینار، ضرورت شتاب در ساخت خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک، برنامه‌ریزی برای نصب جکت طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در اوایل امسال و کاهش ۵۰ میلیون لیتری مصرف بنزین را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بازار نفت و نشست فوق‌العاده اوپک و متحدانش: اخبار این هفته صنعت نفت هم همانند هفته‌های گذشته تحت‌الشعاع بازار نفت و حواشی مربوط با آن بود. وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آغاز این هفته در کنار کشورهایی مانند آمریکا و کانادا حمایت خود را از کاهش تولید روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه نفت اعلام و بر ضرورت ترمیم بازار نفت تأکید کردند. وزیر نفت نیز این هفته همسو با این موضوع درحساب کاربری خود در توئیتر از مذاکره با وزیران نفت و انرژی روسیه، الجزایر و کویت خبر داد و بر ضرورت همکاری آمریکا و کانادا در کاهش تولید تأکید کرد.

رایزنی روزهای نخستین هفته اما نتیجه خود را در نشست پایان هفته اوپک و غیراوپک نشان داد. ۲۲ کشور از ۲۳ عضو اوپک و غیراوپک در نهمین نشست خود با کاهش تولید نفت خام  به میزان روزانه ۱۰ میلیون بشکه برای یک دوره دو ماهه (مه و ژوئن) موافقت کردند. مکزیک اما تنها مخالف و دلیل طولانی شدن مذاکرات اوپک و غیراوپک (بیش از ۱۰ ساعت) بود. دلیل مخالفتش هم نحوه تخصیص میزان کاهش تولید نفت خام عنوان شده است. مکزیک یکی از اعضای غیراوپک با تولید روزانه یک میلیون و ۷۵۳ هزار بشکه نفت است.

 البته توافق اوپک و غیراوپک تنها منوط به دو ماه مه و ژوئن نیست. این کشورها همچنین بر سر کاهش عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه در یک بازه زمانی ۶ ماهه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ و کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه توافق کردند.

در ادامه این نشست نیز وزیران انرژی ‌G20 روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) از طریق وبینار با یکدیگر مذاکره کردند و در بیانیه پایانی خود متعهد شدند برای اطمینان از ثبات بازار انرژی و رفع چالش‌های پیش‌رو، همه اقدام‌های لازم و فوری را انجام دهند و با اشاره به تعهد برخی تولیدکنندگان برای تثبیت بازارهای انرژی، بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور دستیابی به تاب‌آوری سیستم‌های انرژی تأکید کردند. در این بیانیه اما هیچ اشاره‌ای به میزان کاهش تولید از سوی کشورهایی مانند آمریکا و کانادا نشده است.

قیمت نفت اما تحت تاثیر این فضا در این هفته به سطح ۳۴ دلار رسید و در روزهای پایانی هفته در کانال ۳۲ دلار قرار گرفت.

پارس جنوبی و گوره - جاسک: «جکت طرح توسعه فاز ۱۱ اوایل امسال نصب می‌شود». محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس این خبر را هفته گذشته اعلام و ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را پارسال بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد. مشکین‌فام همچنین اخباری از میدان گازی فرزاد، پالایشگاه فاز ۱۴ و اولویت‌های شرکت تحت مدیریتش در سال ۹۹ اعلام کرد. دیگر رویداد هفته گذشته مربوط به خط لوله گوره - جاسک بود که تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره آن گفت:‌ «فعالیت‌های اجرایی بخش زودهنگام طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک با رعایت دستورعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به‌صورت شبانه‌روزی دنبال می‎شود و با وجود محدودیت‎های ناشی از شیوع کرونا و بارندگی‎های سیل‌آسا، متوقف نشده است.» این خطوط لوله همچنین محور گفت‌وگوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری با بیژن زنگنه، وزیر نفت هم شد. روحانی در گفت‌وگو با وزیر نفت ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور حفظ سلامت کارکنان، بر پیشبرد پروژه‌های زیربنایی وزارت نفت به‌ویژه تسریع در روند احداث پروژه خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک تاکید کرد.

امضای قرارداد تجاری‌سازی محصولات میکروسی‌اچ‌پی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سامانه‌های انرژی آران با حضور وزیر نفت هم از دیگر اخبار صنعت نفت بود که پژوهشگاه صنعت نفت از آن خبر داد. این قرارداد اما ۱۴ فروردین ماه امضا شده بود.

دیگر رویدادها: مهدی جمشیدی دانا، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در نخستین روز هفته گذشته تولید روزانه گاز طبیعی کشور را در ۱۵ روز نخست امسال روزانه ۷۲۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و درباره تعمیر خط لوله گاز صادراتی ترکیه هم گفت با ترکیه مکاتبه کردیم که ایران آمادگی تعمیر خطوط لوله را دارد و منتظر پاسخ آنها هستیم. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم هفته گذشته تأکید کرد به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، گازبها براساس قیمت فصل سرد ‌محاسبه می‌شود که تفاوت خیره‌کننده‌ای در پرداخت هزینه مشترکان خواهد داشت و خبر خوبی برای مشترکان است.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم هفته گذشته از کاهش ۵۰ میلیون لیتری میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در ایام نوروز امسال خبر داد و گفت از ابتدای روز جمعه (یکم فروردین‌ماه) تا پایان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) ۴۴ میلیون لیتر بوده است که این رقم از کاهش ۵۰ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال حکایت دارد.

اخبار مربوط به اقدام‌های شرکت‌های تابع وزارت نفت در مقابله با کرونا همه‌ همانند هفته‌های  گذشته چشمگیر بود.

پیشنهاد هفته: جنگ کلامی میان تولیدکنندگان بزرگ تولید نفت و بررسی وضع بازار نفت محور گفت‌وگوی شانا با برخی کارشناسان و تحلیلگران بازار نفت در هفته گذشته بوده است که در قالب گزارش «زلزله هشت ریشتری» منتشر شد. پیشنهاد می‌شود اگر آن را نخوانده‌اید، بخوانید.

توضیح: همراهان گرامی، مرور رویدادهای هفتگی اخبار شانا با عنوان «گزیده‌های نفتی هفته» در دو هفته نخست امسال به دلیل تعطیلات نوروزی منتشر نشد و دلیل منتشر شدن گزیده‌های نفتی این هفته با یک روز تاخیر انتظار برای نتایج نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی ‌G20 از طریق وبینار بود. این گزارش از هفته‌های آینده مطابق رویه معمول روزهای جمعه منتشر خواهد شد.

کد خبر 301545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =