۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
  • کد خبر: 302375
گزیده‌های نفتی هفته

بارگیری جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی، پیام توئیتری وزیر نفت به مناسب روز ملی خلیج فارس، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت جهان در آستانه تکمیل و انتصاب مدیرعامل جدید شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

پارس جنوبی و اقتدار در خلیج فارس: پارس جنوبی این هفته سر تیتر اخبار نفت بود. مدیرعامل گروه پتروپارس از آغاز رسمی عملیات توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با بارگیری جکت این فاز از یارد قشم برای نصب در موقعیت خود (۱۱B) خبر داد و رسول فلاح‌نژاد، مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس در بیان چرایی توسعه نیافتن این فاز از سال ۹۲ تاکنون اولویت‌بندی طرح‌ها و نیاز مبرم کشور به گاز و درآمدهای ارزی را عنوان کرد. مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی این هفته از تکمیل پالایشگاه این فاز تا خردادماه ۱۴۰۰ در صورت رفع موانع و مشکلات خبر داد و عنوان کرد نخستین ردیف پالایشگاهی این فاز تا پایان امسال در مدار تولید قرار می‌گیرد و قائم مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی هم از ورود کشتی حامل گوی شناور این فاز به عسلویه گفت و یادآوری کرد ظرفیت بارگیری میعانات‌گازی در پارس جنوبی افزایش می‌یابد. سرانجام وزیر نفت در حساب کاربری خود در توئیتر به مناسبت روز خلیج فارس با تبریک این روز از پارس جنوبی نوشت: «ایران عزیز با برداشت حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی در اوج اقتدار در خلیج فارس است.»

ظرفیت‌ها در حال تکمیل است: دکل‌های حفاری آمریکا که با سقوط قیمت نفت روند کاهشی در پیش گرفتند این هفته طبق اعلام شرکت خدمات حفاری بیکرهیوز شدیدترین کاهش ماهانه خود را از ژانویه ۲۰۱۵ ثبت کردند. تحلیلگران پیش‌بینی کردند تعداد کل دکل‌های نفت و گاز طبیعی ایالات متحده از ۸۰۰ دستگاه در پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۰۰ دستگاه در انتهای ۲۰۲۰ برسد. گلدمن ساکس هم در جدیدترین پیش‌بینی از ظرفیت ذخیره سازی نفت جهان اعلام  کرد این ظرفیت طی سه یا چهار هفته آینده تکمیل می‌شود. چنین وضعی بر فرآورده‌های نفتی نیز حاکم است؛ داده‌های مؤسسه آماری ورتکسا نشان می‌دهد مقدار ذخیره‌سازی شناور فروآورده‌های نفتی هم‌اکنون به ۶۸ میلیون بشکه رسیده‌ است. تحلیلگران مؤسسه ریستاد انرژی هم این هفته عنوان کردند عرضه جهانی نفت ممکن است به دلیل تأخیر در سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی در پاسخ به کاهش قیمت نفت خام ناشی از بحران ویروس کرونا، تا سال ۲۰۳۰ تا ۶ درصد کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، باشد. بخش بین‌الملل نفت این هفته شاهد یک حکم انتصاب هم بود که بر اساس آن رئیس‌جمهوری ونزوئلا، اِل آیسامی را به‌عنوان وزیر نفت جدید این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منصوب کرد.

پذیرش یک استعفا: استعفای مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سخت این هفته از سوی وزیر نفت پذیرفته شد و بیژن زنگنه در حکمی علی مبینی‌دهکردی را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب کرد. وزیر نفت همچنین از زحمات محسن دلاویز قدردانی و حکم مشاور وزیر نفت را برای او صادر کرد.

مدیر امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق نیز این هفته الزام‌های تولید پایدار گاز در شمال شرق کشور را تشریح کرد و توضیحاتی درباره افت فشار مخزن در میدان گنبدلی ‌ارائه داد و گفت که دو پیشنهاد برای جلوگیری از این افت مطرح است که یکی از آنها که بار مالی کمتری دارد، مورد موافقت شرکت ملی گاز ایران است. عبدالله احمدی، مجری پروژه احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام طرح ملی انتقال نفت خام گوره - جاسک هم از تأمین بیش از ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز این پروژه از داخل کشور خبر داد.

طراحی و ساخت دستگاه‌ مه‌پاش در پژوهشگاه صنعت نفت، ابلاغیه شرکت ملی نفت درباره بیمه تکمیلی مشاغل پیمانکاری، پیشرفت مطلوب مطالعات افزایش ضریب بازیافت در آزادگان، حضور موفق پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بازار بورس، اعلام وزارت نفت به‌عنوان موفق‌ترین وزارتخانه در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان آنچه بر بازار نفت در ماه آوریل گذشت، قرار بگیرید خواندن گزارش «خواب آشفته نفت» توصیه می‌شود.

کد خبر 302375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =