کرونا حجم انتشار کربن چین را ۱۰۰ میلیون تن کاهش می‌دهد

یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های اپیدمی در چند دهه اخیر جهان، تقاضای انرژی و تولیدات صنعتی چین را کاهش داده و در نتیجه، انتشار دی‌اکسید کربن این کشور نیز حدود ۱۰۰ میلیون تن (معادل انتشار سالانه کشور شیلی) کاهش یافته است.

به گزارش شانا، به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت  نفت، طبق بررسی مؤسسه غیرانتفاعی کربن بریف (Carbon Brief)، طی دو هفته پس از پایان جشن‌های سال نو چینی در سال ۲۰۱۹ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای حدود ۴۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن بوده است، اما برآورد می شود این رقم امسال حدود ۳۰۰ میلیون تن باشد.

 هنوز مصرف زغال سنگ چین بعد از کاهش سالانه در ایام تعطیلات سال نو، به روند معمول خود بازنگشته است. یک ماه پیش از سال نو چینی، میزان مصرف این سوخت فسیلی همانند سال‌های گذشته بود، اما در چند هفته بعد از سال نو چین، این سطح مصرف به کمترین میزان خود در چهار سال گذشته کاهش یافته است.

 اگرچه ممکن است تصاویر مراکز خالی شهرها به‌عنوان شاهدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به نظر برسد، اما این فعالیت‌های صنعتی است که روند مصرف انرژی چین را شکل داده و کاهش کنونی تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر نتیجه تولید کمتر پالایشگاه‌های نفت و مصرف کمتر زغال‌سنگ برای تولید برق و ساخت فولاد است.

دولت چین هم‌اکنون تلاش می‌کند اپیدمی ویروس کرونا را مهار کند، اما اگر کاهش‌های کوتاه‌مدت انتشار گازهای گلخانه‌ای چین ادامه یابد، مقدار انتشار سالانه چین یک درصد کاهش خواهد یافت. در عین حال، هیچ تضمینی برای این کاهش انتشار کربن وجود ندارد.

چین در تولید برق و صنایع دارای ظرفیت مازاد است که می‌تواند پس از کاهش نرخ اپیدمی و کنترل آن، به‌سرعت میزان تولیدات خود را افزایش دهد. از طرف دیگر، تحقیقات انجام‌شده توسط BloombergNEF که روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۹ بهمن) منتشر شد، نشان می‌دهد با وجود فرسایش سودمندی اقتصادی چین، تولید گازهای گلخانه‌ای این کشور همچنان می‌تواند به دلیل تهیه بسته محرک دولت با محوریت فعالیت‌ها و صنایع زیربنایی افزایش یابد. توسعه این فعالیت‌ها مستلزم تداوم سوزاندن زغال‌سنگ و افزایش مصرف سیمان و فولاد است.

کد خبر 300455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =