نشست کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک برگزار نمی‌شود

برخی منابع اعلام کردند که با لغو نشست کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) تلاش برای میانجیگری بین روسیه و عربستان با شکست روبه‌رو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن و دوبی، برخی منابع روز دوشنبه (۲۶ اسفندماه) اعلام کردند: با لغو نشست کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک که قرار بود روز چهارشنبه (۲۹ اسفندماه) در وین برگزار شود، تلاش‌ها برای میانجیگری بین عربستان سعودی و روسیه پس از شکست مذاکرات اخیر برای تعمیق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس»، با شکست روبه‌رو شد. 

یکی از منابع بدون اشاره به دلیلی خاص گفت: این نشست لغو شده‌ است و مشخص نیست آیا به زمان دیگری موکول می‌شود یا خیر، در حالی که برخی کارکنان دبیرخانه اوپک برای احتیاط و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دورکاری می‌کنند. 

به گزارش شانا، توافق کاهش تولید کشورهای عضو اوپک پلاس، که تولیدکننده بیش از ۴۰ درصد نفت خام جهان هستند، برای کاهش روزانه یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ای نفت در پایان این ماه میلادی (مارس) منقضی می‌شود.

کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک متشکل از کارشناسان دو طرف با رصد شرایط بازارهای جهانی نفت خام به نشست‌های وزارتی اوپک‌پلاس مشاوره می‌دهد.

قیمت‌ جهانی نفت خام پس از شکست مذاکرات نشست اخیر اوپک‌پلاس (جمعه، ۱۶ اسفندماه) در وین، ناگهان با بیش از ۳۵ درصد کاهش به سطوح ۳۱ دلار برای هر بشکه سقوط کرد.

به نظر می‌رسد همکاری سه‌ ساله اوپک و متحدانش در پی بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک و نپذیرفتن روسیه برای تعمیق کاهش تولید نفت، به پایان خود رسیده باشد.

به نظر می‌رسد تلاش‌ دیگر اعضای اوپک برای میانجیگری بین سعودی‌ها و روس‌ها بی‌ثمر باشد. 

برخی منابع معتقدند هم‌اکنون رسیدن به یک سازش برای هر دو طرف دشوار است.

یکی از منابع در پاسخ به پرسش درباره تلاش‌ها برای میانجیگری از سرگیری مذاکرات کاهش تولید، با اشاره به جنگ قیمتی آغاز شده میان تولیدکنندگان نفت گفت: همه دنبال جنگ قیمتی و سهم هستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه (۲۶ اسفندماه) گفت: روسیه هیچ برنامه فوری برای هرگونه تماس با رهبران عربستان سعودی ندارد.

پسکوف همچنین گفت: کاهش قیمت نفت جای تعجب ندارد.

کد خبر 301076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =