دور درآمدهای نفتی ٩٩ را خط بکشید!

دور اتکا به «درآمدهای نفتی» را در سال ٩٩ خط بکشید. منظورم الف- درآمدهای حاصل از نفت خام ناچیزی است که ممکن است شرکت نفت از راه‌های مختلف بتواند بفروشد. ب- بخش مهمی از درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی است که هم به جهت کاهش شدید تقاضای جهانی در چند ماه آینده و هم سقوط قیمت نفت، عایدی‌اش با پیش‌بینی‌های بودجه، فاصله خواهد داشت. ج- درآمدهای حاصل از فروش میعانات گازی است که به جهت سختی عرضه‌اش کم خواهد بود. د- و بالاخره درآمد ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی است که تحت تأثیر کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌های جهانی، نسبت به سال ٩٨، کم خواهد شد. اوضاع اقتصاد جهانی به طرز کم‌سابقه‌ای خوب نیست. تقریباً تمام رشد بورس بازار سهام آمریکا در دوران ترامپ فرو ریخته و ممکن است دوره رکود تا بعد از نیمه ٢٠٢٠ هم طول بکشد.

١- موسسه گلدمن ساکس، دیروز پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال میلادی، ٨ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. به عبارت دیگر ٨ درصد تقاضای نفت جهان از بین خواهد رفت. این را بگذارید کنار اعلام آرامکو که می‌خواهد تا چند ماه، روزی حدود ١٢ میلیون بشکه تولید (عرضه) کند، (جدا از اینکه در ماه آوریل ١٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز عرضه خواهد کرد).

گلدمن ساکس برای سه ماهه دوم میلادی نفت بشکه‌ای ٢٠ دلار را پیش‌بینی کرده است. دبیرکل اوپک و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هم دیروز پس از گفت‌وگویشان ابراز کردند که در صورت ادامه شرایط فعلی، بین ٥٠ تا ٨٥ درآمدهای نفت و گاز کشورهای در حال توسعه، کاهش خواهد یافت. بحران درآمد در ماه‌های پیش رو برای کشورها جدی است.

٢-اینکه برای تأمین درآمدهای بودجه سال ٩٩ چه باید کرد، بحثی است فراتر از این مطلب. چه، تأثیر شرایط رکود فعلی بر سایر درآمدهای دیگر را هم باید در نظر گرفت. تنها پیشنهاد می‌کنم تصمیم‌سازان حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی به‌سرعت دور یک میز بنشینند و چاره‌ها را روی میز بگذارند. واقع‌بینی ناامیدی نیست. خوش‌بینی اما می‌تواند امید را خشک کند. پس باید شرایط را واقع‌بینانه تحلیل کرد و تصمیم‌های لازم را گرفت.

٣- تا دو سه ماهه آینده تصویری از همکاری اوپک و غیراوپک برای مدیریت بازار ترسیم نمی‌شود، (تازه اگر غیراوپکی به رهبری روسیه باقی بماند). به‌طور مثال سعودی با برگزاری جلسه مشترک کمیته فنی اوپک و غیراوپک مخالفت کرد. نفت برنت دیروز در حالی به بشکه‌ای ٢٩ دلار رسید که نفت ایران و ونزوئلا و حتی لیبی تقریباً بیرون بازار است، (به ‌جز مقدار اندکی). همین جمله به اندازه کافی گویا هست. آقایان مسئول! لطفاً در تصمیم‌سازی‌های واقع‌بینانه و اجرای سریع آنها، دیر نکنید.


رضا زندی

منبع: روزنامه اعتماد

کد خبر 301109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =