ریاض مذاکره با مسکو درباره توافق جدید اوپک پلاس را رد کرد

عربستان اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای درباره توافق جدید نفتی با روسیه نداشته است، این در حالی است که مقام‌های روس از مذاکرات برای پیوستن کشورهای بیشتر به توافقی جدید در قالب اوپک پلاس سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو/لندن، سعودی‌ها روز جمعه (هشتم فروردین‌ماه) اعلام کردند که با وجود افزایش فشارهای واشینگتن برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا و تلاش مسکو برای رفع اختلاف‌ها با ریاض، عربستان درباره توافق جدید نفتی مذاکره‌ای با روسیه آغاز نکرده است.

پیش‌تر در ابتدای ماه جاری میلادی، توافق سه ساله کاهش عرضه بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ‌و هم‌پیمانانش شامل روسیه (گروهی موسوم به اوپک پلاس)، در پی خودداری روسیه از تعمیق کاهش عرضه نفت پایان یافت و این موضوع سبب شد عربستان اعلام کند که تولید خود را به سطح بی‌سابقه‌ بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز می‌رساند و این شرایط سبب جنگ قیمتی در بازار و سقوط بی‌سابقه قیمت‌های جهانی نفت خام شد.

افزایش عرضه همزمان با افت شدید تقاضا همراه شد، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان برای جلوگیری از سرعت گسترش ویروس کرونا، اقدام‌هایی پیشگیرانه و محدودیت‌های سراسری اعمال کردند.

این هجوم از دو سو (همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و مازاد عرضه نفت) به قیمت‌ها، نفت خام برنت را به پایین‌ترین سطح در ۱۷ سال گذشته یعنی به کمتر از ۲۵ دلار برای هر بشکه رسانده و درآمد تولیدکنندگان نفت را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

یک مقام وزارت انرژی عربستان درباره پیوستن تولیدکنندگان بیشتر در قالب توافقی جدید بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک گفت: هیچ مذاکره‌ای بین وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه بر سر افزایش تعداد کشورهای عضو اوپک پلاس یا بحث درباره توافق مشترک برای ایجاد تعادل در بازارهای نفت انجام نشده است.

این اظهارنظر پس از آن اعلام شد که کریل دمیتریوف، مدیرعامل صندوق ثروت مستقل روسیه، روز جمعه (هشتم فروردین‌ماه) اعلام کرد: تعداد بیشتری از تولیدکنندگان نفت می‌توانند با اوپک و روسیه همکاری کنند، به‌طوری که این سخن می‌تواند اشاره‌ای غیرمستقیم به ایالات متحده که هرگز تولید خود را کاهش نداده، باشد.

رئیس صندوق ثروت مستقل روسیه، گفت: اقدام‌های مشترک کشورها برای احیای اقتصاد جهانی لازم است، این اقدام‌ها در چارچوب توافق اوپک پلاس ممکن خواهد بود.

دمیتریف از طراحان و مذاکره کنندگان اصلی روسیه برای توافق پیشین اوپک و غیراوپک که به‌طور رسمی ۳۱ مارس (۱۲ فروردین‌ماه) منقضی می‌شود، بوده است.

کد خبر 301183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =