نخستین چاه در طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز تولیدی شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تولیدی شدن چاه شماره ۶ میدان کبود در مخزن بنگستان خبر داد و گفت: به این ترتیب، نخستین حلقه چاه حفاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید این شرکت موسوم به طرح توسعه ۲۸ مخزن تولیدی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد پروژه‌های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری، نرگسی، منصوری آسماری و رامشیر در مسیر اجرای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، بهمن‌ماه سال ۹۷ با شرکت‌های پیمانکار ایرانی امضا شد که براساس اعلام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، چاه شماره ۶ میدان کبود، نخستین حلقه چاهی به شمار می‌رود که تکمیل و تولیدی شده است.

احمد محمدی در این باره گفت: این چاه طبق زمانبندی مشخص‌شده، ۲۰ فروردین ماه امسال با دبی تقریبی بیش از ۱۰۰۰ بشکه در روز در مخزن بنگستان تولیدی شده است.

وی در تشریح دستاوردهای حاصل از حفاری موفق چاه شماره ۶ میدان کبود، به مواردی از جمله کسب حداکثری اطلاعات جدید از گستره و ابعاد مخزنی و بررسی ظرفیت تولید سازند ایلام مخزن بنگستان میدان کبود، رعایت الزامات زیست‌محیطی و مدیریت پسماند و انتقال تجربیات و دانش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بدنه بخش خصوصی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده در نیمه نخست امسال، شاهد پیشرفت کار در سایر حوزه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از جمله در میدان‌های اهواز، منصوری، گچساران و مارون نیز خواهیم بود.

میدان کبود در استان ایلام واقع شده و از جمله میدان‌های تحت راهبری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان) است که طرح توسعه آن در قالب مجموعه طرح‌های توسعه ۲۸ مخزن دنبال می‌شود. پیمانکار این طرح، شرکت حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس است و این طرح در بخش تحت‌الارض شامل حفاری چهار حلقه چاه در مخزن آسماری و ۴ حلقه چاه در مخزن بنگستان است.

بر اساس این گزارش، در طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب، در مجموع انجام ۱۰۰ پروژه روسطحی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است.

طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‌برداری کشور با پیش‌بینی بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اجرا در طول سه سال تعریف شد. این طرح ملی که با هدف بهره‌مندی از توان شرکت‌های ایرانی و اشتغال‌زایی در دستور کار قرار دارد، مشتمل بر ۳۳ پروژه است که ۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل را شامل می‌شود. این پروژه‌ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود ۲۲۰ میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی هفت استان نفت‌خیز کشور (خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد) اجرا خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای آنها، ظرفیت تولید نفت خام کشور به‌طور میانگین حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نصب و ارتقای تأسیسات سطح‌الارضی، اجرای خطوط لوله نفت و گاز، عملیات حفاری، تعمیر و تکمیل چاه، نصب و ارتقای تجهیزات سرچاهی و اجرای جاده‌های دسترسی و موقعیت‌ چاه‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده در اجرای بسته‌های کاری این طرح است.

در راستای استفاده از توان سازندگان داخلی نیز فهرستی از کالاهای پرمصرف این طرح که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد از سوی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری تهیه و پیمانکاران ملزم به سفارش‌گذاری اقلام این فهرست به شرکت‌های ایرانی شده‌اند. از سوی دیگر، فهرست هشتادوچهارگانه ممنوعیت خرید کالاها و تجهیزات خارجی دارای تولید مشابه داخل ابلاغی وزیر نفت و نیز تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی به عنوان مدارک الزام‌آور در این پیمان‌ها گنجانده شده است. افزون بر این، تحقق وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران از طریق انجام پروژه‌های عام‌المنفعه در روستاها و شهرهای محل اجرای هر پروژه و با هماهنگی مقام‌های استانی از دیگر نکات حائز اهمیت در فرآیند اجرای این طرح خواهد بود.

کد خبر 301747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =