۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
  • کد خبر: 302009
انتقاد قطر از افزایش تولید اوپک در ماه مارس

وزیر صنعت و انرژی قطر ضمن دفاع از تصمیم این کشور برای کناره‌گیری از اوپک، از افزایش تولید نفت اعضای این سازمان در ماه مارس انتقاد کرد.

سعد الکعبی روز دوشنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگو با خبرگزاری پلتس ضمن اشاره به اقدام‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای حفظ ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت، اظهار کرد: قطر از تصمیم خود درباره لغو عضویت در اوپک پشیمان نیست. 

وی افزود: تا زمانی که من به عنوان وزیر صنعت و انرژی قطر انجام وظیفه می‌کنم توصیه‌ام به دولت این است که قطر نیازی به عضویت در اوپک ندارد، توصیه نمی‌کنم به اوپک برگردیم، زیرا ما یک کشور گازی هستیم و می‌خواهیم روی این صنعت متمرکز باشیم.

وزیر صنعت و انرژی قطر تصریح کرد: بازیگران بزرگ تصمیم‌های اوپک را می‌گیرند، ما در زمینه نفت حرف چندانی برای گفتن نداریم، زیرا تولیدکننده عمده گاز هستیم و به واقع در این زمینه در حال پیشرفتیم.

به گزارش شانا، ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین ساعت‌های روز یکشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه (به‌وقت تهران) سرانجام پس از ساعت‌ها و روزها مذاکرات فشرده درباره توافق کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های مه و ژوئن به اجماع رسیدند. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق کاهش معاف شدند و ۲۰ کشور دیگر عضو این توافق متعهد شدند تولید خود را از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه) اجرایی کنند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، روز دوشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود که با توجه به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، وعده کاهش دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در گروه ۲۰ (G20) و خرید نفت برای ذخیره‌سازی، کاهش مؤثر عرضه جهانی نفت حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

الکعبی گفت: فکر می‌کنم اوپک با جاری کردن سیل‌آسای نفت در ماه مارس، در بازاری که با مازاد عرضه روبه‌رو بود، به این بازار آسیب زد و همه‌گیری ویروس کرونا هم به آن اضافه شد.

وی افزود: قطر هدفی برای کاهش تولید نفت برای کمک به تلاش‌های کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به‌منظور احیای بازارهای جهانی نفت خام ندارد.

الکعبی که هم‌زمان مدیرعامل شرکت قطرپترولیوم هم هست، گفت: به عنوان یک شرکت تولیدکننده نفت و گاز، تنها ریسکی که مایل به پذیرش آن هستیم و می‌دانیم چگونه آن را مدیریت کنیم، قیمت نفت است.

کد خبر 302009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =