ایران به جمع سازندگان دستگاه آزمایش فشارسنج با وزنه پیوست

برای نخستین بار در ایران دستگاه آزمایش فشارسنج با وزنه (Deed Weight Tester) در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه فارس با هزینه حدود یک پنجم مشابه خارجی طراحی و تولید شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، سیدمحمد هاشمی‌راد، کارمند ابزار دقیق و طراح و سازنده این دستگاه و پژوهشگر برتر منطقه فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: این وسیله یا همان گیج تستر، وزنه‌ای به‌عنوان مرجع فشار برای چک کردن دقت و صحت قرائت یک فشارسنج است و در این تجهیز برای اندازه‌گیری از وزنه‌های قابل ردیابی برای اعمال فشار به یک سیال استفاده می‌شود.

وی افزود: تستر وزن مرده (DWT) یک روش استاندارد کالیبراسیون است که سیلندر پیستونی با بار قرار داده‌شده روی آن سبب ایجاد تعادل با فشار اعمال‌شده زیر پیستون می‌شود.

هاشمی‌راد تأکید کرد: از ترازوی فشار به‌عنوان استاندارد مرجع نیز یاد می‌شود. به این معنا که فشار اندازه‌گیری‌شده از طریق آن به روش مستقیم است و محاسبه فشار مطابق با فرمول P=F/A انجام می‌شود. جرم وزنه‌ها، سطح مقطع پیستون، فشار اتمسفر و سایر مواردی که در اندازه‌گیری دقیق فشار دخیل هستند در این روش تاثیرگذارند و شما را به مرجع واقعی با عدم قطعیت بسیار کوچک نزدیک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران نهمین کشور دنیاست که فناوری ساخت این دستگاه را به دست آورده و توانسته است آن را با یک پنجم هزینه مشابه خارجی طراحی و تولید کنیم، گفت: به‌طور معمول دستگاه آزمایش فشارسنج با وزنه در آزمایشگاه‌های کالیبراسیون برای کالیبره کردن استانداردهای ثانویه مانند آزمون گیج و کالیبراتورهای الکترونیک کاربرد دارد.

کد خبر 302211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =