ظرفیت ذخیره‌سازی‌های نفت جهان یک ماه دیگر تکمیل می‌شود

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که ظرفیت ذخیره‌سازی‌های نفت خام جهان طی سه یا چهار هفته آینده تکمیل می‌شود و این شرایط می‌تواند یک شوک قیمتی دیگر را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، برآوردهای تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس نشان می‌دهد که ظرفیت ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام ظرف حدود سه تا چهار هفته آینده به مرحله تکمیل شدن می‌رسد، لازمه رهایی از این شرایط کاهش حدود ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت خام است.

تحلیلگران گلدمن از جمله جف کوری ۲۴ آوریل (پنجم اردیبهشت‌ماه) اعلام کردند که جهان به مرحله‌ اوج همه‌گیری ویروس کرونا رسیده است و پس از آن شاهد آغاز بازگشت توازن خواهیم بود، اما احتمال دارد چهار تا هشت هفته به طول بینجامد تا تقاضا در بازار کالاها به پایین‌ترین سطح ممکن برسد.

با ذخیره‌سازی بی‌سابقه نفت خام، ظرفیت ذخیره‌سازی جهان در طول سه تا چهار هفته آینده پر می‌شود. هنگامی که دیگر جایی برای ذخیره‌سازی باقی نماند، شرکت‌های حفاری مجبور می‌شوند عرضه را به حدی کاهش دهند که با ضعف ایجادشده در تقاضا همخوانی داشته ‌باشد.

گلدمن ساکس برآورد می‌کند که کاهش تقاضا در اواسط ماه مه حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز باشد.

کوری در این باره گفت: این مسئله سبب ایجاد نوسان‌های شدید در تولید خواهد شد و تا زمانی که عرضه و تقاضا یکسان شوند، بازار بیشتر نزولی خواهد بود. 

انواع کاهش تولید اجباری شامل کاهش عرضه حدود روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، به‌سرعت قابل احیا نیست، به این معنا که بازار جهانی نفت ممکن است تا ماه ژوئن با کمبود روبه‌رو شود، اما احتمالاً قیمت‌ها تا اواسط سال ۲۰۲۱، هنگامی که احتمال محدود شدن دوباره بازار وجود دارد، آرام آرام بهبود می‌یابند.

کد خبر 302216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =