۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 302480
افزایش صادرات نفت عربستان پیش از آغاز توافق اوپک پلاس

صادرات نفت خام عربستان در ماه آوریل پیش از آغاز توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ممکن است جنگ قیمتی نفتی که ماه گذشته عربستان سعودی آغاز کرد، به پایان رسیده باشد، اما هنوز آثار آن در بازار باقی است.

افزایش محموله‌های ارسالی به چین، هند و ایالات متحده سبب شد صادرات نفت سعودی‌ها در ماه آوریل به حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز یعنی بالاترین سطح در  سه سال گذشته برسد. بخشی از این افزایش صادرات، به دلیل کاهش قیمت فروش رسمی عربستان در ماه گذشته بود که پیش از آغاز اجرای توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس برای کاهش مازاد عرضه نفت اجرا شد. 

محموله‌های مشاهده‌شده، بزرگ‌ترین حجمی است که از اوایل سال ۲۰۱۷ ردیابی شده است.

به دنبال شکست مذاکرات هشتمین نشست فوق‌العاده کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (اوپک پلاس) در ماه مارس، عربستان تولید سیل‌آسای نفت را آغاز کرد و شرکت نفت دولتی آرامکو، قیمت‌های ماه آوریل را به پایین‌ترین سطح در چند دهه گذشته کاهش داد و جنگ قیمتی را برای سهم بازار آغاز کرد.

این به معنای نفت خام ارزان برای خریداران بالقوه بود. صادرات عربستان سعودی به چین در ماه آوریل به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز و صادرات این کشور به هند به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسید و بالاترین میزان صادرات به این دو کشور در سه سال اخیر ثبت شد. صادرات نفت این کشور به آمریکا نیز به یک میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از اوت ۲۰۱۸ بود.

۱۴ میلیون بشکه نفت خام موجود در نفتکش‌هایی که در انتظار اعلام مقصد نهایی خود هستند نیز به این ارقام اضافه می‌شوند. افزون بر این، حداقل پنج نفتکش غول‌پیکر حامل نفت خام سعودی نیز یک هفته در سواحل مصر مستقر هستند که این موضوع نشان‌دهنده ذخیره‌سازی احتمالی شناور است.

شرکت آرامکو، قیمت‌های نفت ماه مه بعضی از بازارها، از جمله آسیا را حتی بیشتر کاهش داد.
با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا افزایش صادرات ماه آوریل با همان میزان در ماه آینده نیز ادامه خواهد یافت یا خیر. 

اعضای اوپک پلاس برای کمک به کاهش مازاد عرضه، اختلاف‌های خود را کنار گذاشت و توافق کرد عرضه نفت را از ابتدای ماه مه کاهش دهد و عربستان سعودی متعهد شده است تولید خود را به حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز محدود کند.

کد خبر 302480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =