بهره‌مندی از تجهیزات مستعمل سیری در پایانه کوروش

با انجام کار تعمیراتی و استفاده از هوزهای مستعمل ۳۰ اینچ جزیره سیری، افزون بر محافظت از هوزهای صادراتی پایانه شناور فرآورشی کوروش، از خروج ۵۰۰ هزار یورو ارز از کشور جلوگیری شد.

به گزارش  شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، نبود سیستم COHR (Cargo Offloading Hose Reel) در پایانه‌های شناور نفتی اعم از FPSO یا FSU به شناور شدن همیشگی رشته هوز منعطف صادراتی روی سطح آب منجر می‌شود. با توجه به نحوه استقرار پایانه شناور فرآورشی کوروش به‌وسیله زنجیرهای مهاری به بستر دریا، جریان‌های تند آب و تلاطم شدید دریا به‌ویژه در موقعیت جغرافیایی لایه نفتی پارس جنوبی، برخورد هوزهای صادراتی به این زنجیرها، همواره فرسایش و آسیب‌های جدی برای رشته هوز صادراتی به همراه داشت. اهمیت این موضوع و وابستگی مستقیم عملیات صادرات به این تجهیز ارزشمند از دغدغه‌های مهم راهبری این میدان بود، تا جایی که حفاظت از هوزها و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل مورد تأکید قرار گرفت.

به همین منظور و در راستای بهره‌مندی حداکثری از منابع و امکانات موجود در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران در اسفندماه پارسال با همکاری جزیره سیری کار انتقال هوزهای ۳۰ اینچ مستعمل از جزیره سیری به جزیره کیش انجام شد و عملیات ساخت غلاف محافظ زنجیرهای مهاری Half Chain Support Buoy در دستور کار منطقه عملیاتی کیش قرار گرفت و ساخت و نصب آن روی زنجیرها با موفقیت به پایان رسید.

در این عملیات افزون بر ساخت کلمپس‌های ویژه نگهدارنده هوز در جزیره لاوان از چهار رشته هوز ۳۰ اینچ مستعمل هرکدام به طول تقریبی ۱۱ متر برای ساخت غلاف محافظ استفاده شد و پس از آزمایش و نصب روی زنجیرها، غلاف‌ها به FPSO منتقل و با مساعدت منطقه عملیاتی لاوان عملیات نصب آنها از سوی گروه تعمیرات زیر آب این منطقه انجام شد.

بدین ترتیب افزون بر محافظت رشته هوز صادراتی، از خرید Half Chain Support Buoy و خروج ارز به ارزش ۵۰۰ هزار یورو جلوگیری شد.

کد خبر 303273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =