فیلترهای کارتریجی پایانه فرآورشی کوروش بومی‌سازی شد

فیلترهای کارتریجی تفکیک روغن کمپرسورهای هوای عرشه (TMC) پایانه شناور فرآورشی کوروش با تلاش متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران در داخل کشور تولید و از خروج مقادیر قابل توجهی ارز جلوگیری شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، شهسوار ارغش، رئیس منطقه عملیاتی کیش با اعلام این مطلب گفت: این پروژه پس از یک سال تبادل نظر میان کارشناسان پایانه شناور فرآورشی کوروش و شرکت‌های تولیدکننده داخلی و با انجام موفقیت‌آمیز آزمون‌های میدانی پایان یافت.

وی افزود: هزینه خرید یک ست فیلتر تفکیک‌کننده روغن (سه عدد فیلتر کارتریجی) در کشور مبدأ (نروژ) بدون در نظر گرفتن هزینه‌های حمل هوایی/ دریایی نزدیک به ۳۴۰۰ دلار بوده که هم‌اکنون با جایگزین شدن این فیلتر با نمونه ایرانی، هزینه تأمین آن به ۱۵۰ میلیون ریال با کیفیتی برابر با نمونه اصلی کاهش یافته، همچنین در کنار کاهش هزینه‌ها، دسترسی و آسان بودن منبع تأمین کالا از عواید این طرح است.

رئیس منطقه عملیاتی کیش با بیان اینکه مشکلات ناشی از تأمین قطعات یدکی و مصرفی تجهیزات حیاتی، همواره از دغدغه‌های اصلی تولید به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: در این میان کمپرسورهای هوای عرشه با توجه به نقش کلیدی‌شان در زمینه تولید جزو اولویت‌های اصلی تعمیر و نگهداشت محسوب شده و فارغ از هزینه‌های گزاف تأمین کالا از منابع اصلی، نبود دسترسی مناسب به سازندگان و تأمین‌کنندگان معتبر، دشواری‌های زیادی را در پی داشته است. برای نمونه کل موجودی فیلترهای کارتریجی کمپرسورهای هوا در انبار پایانه فرآورشی کوروش سه ست بوده که پیش از فرآیند تحویل‌گیری استفاده شده بود.

ارغش تصریح کرد: رویکرد جایگزینی روغن کمپرسورهای هوا از نمونه خارجی به نمونه ایرانی و فراهم آوردن دستورعمل سیستم مدیریت روانکارها گام نخست فعالیت‌های سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی در راستای جایگزینی اقلام اصلی مصرفی با نمونه‌های ایرانی بوده است. از سوی دیگر با ارزیابی و امکان‌سنجی ساخت فیلترهای کارتریجی تفکیک روغن مطابق با طراحی مهندسی، ساخت این قطعات نیز در دستور کار قرار گرفت و ضمن صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، مشکلات متعدد ناشی از تأمین این کالا از منابع خارجی نیز برطرف شد.

وی گفت: فرآیند جایگزینی فیلترهای تفکیک‌کننده‌های یادشده با تحقیق و بررسی‌های مهندسی در بخش‌های بهره‌برداری و تعمیرات با تولیدکنندگان داخلی انجام شده و نکته مهم در این میان، ایجاد دانش ساختاریافته‌ای است که با اشتراک‌گذاری آن هم‌افزایی در میان تأسیسات و واحدهای مختلف تولیدی در صنعت نفت ایجاد می‌شود.

کد خبر 313881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =