۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
  • کد خبر: 316182
اتکای حداکثری به توان داخل در منطقه کیش فلات قاره

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: پارسال اقدام‌های مهم و موثری در این منطقه، به‌ویژه در پایانه شناور فرآورشی کوروش (FPSO CYRUS) انجام شد که افزون بر بهبود شرایط، صرفه‌جویی‌های ارزی و ریالی قابل ملاحظه‌ای در پی داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، شهسوار ارغش اظهار کرد: این اقدام‌ها موارد مختلفی اعم از ساخت داخل کردن قطعات حساس مورد نیاز تا تعمیر، نصب و راه‌اندازی توربین، طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزار و ... را شامل می‌شود.

وی یکی از اقدام‌های ارزشمند این منطقه عملیاتی را ساخت داخل Filter Separator کمپرسورهای هوای عرشه پایانه شناور فرآورشی کوروش دانست و افزود: با توجه به تأکید مدیریت شرکت بر ساخت و بومی‌سازی قطعات مورد نیاز تأسیسات، ساخت فیلترهای کارتریجی تفکیک‌کننده روغن کمپرسورهای هوای عرشه (TCM) پس از یک سال تبادل‌نظر میان کارشناسان پایانه شناور فرآورشی کوروش و شرکت پیمانکار داخلی با انجام آزمون‌های میدانی پایان یافت.

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: مشکلات ناشی از تأمین قطعات یدکی و مصرفی تجهیزات حیاتی، همواره از دغدغه‌های اصلی تولید به شمار می‌آید. در این میان کمپرسورهای هوای عرشه با توجه به نقش کلیدی خود در تولید، جزو اولویت‌های اصلی تعمیر و نگهداشت به شمار می‌آید و فارغ از هزینه‌های گزاف تأمین کالا از منابع اصلی، نبود دسترسی مناسب به سازندگان و تأمین‌کنندگان معتبر، دشواری‌های زیادی را در پی داشته است. برای نمونه کل موجودی فیلترهای کارتریجی کمپرسورهای هوا در انبار پایانه فرآورشی کوروش سه ست بود که پیش از فرآیند تحویل‌گیری و در طول بازه یک ساله استفاده شده بود.

وی افزود: هزینه خرید یک ست فیلتر تفکیک‌کننده روغن بدون احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل از نروژ حدود ۳۴ هزار دلار است، در حالی که تأمین همین قطعه با توان داخل ۱۵۰ میلیون ریال با کیفیت برابر با نمونه خارجی است.

ساخت تله‌کابین بین شناور و سکوی سرچاهی

ارغش گفت: از ابتدای بهره‌برداری از مخزن لایه‌های نفتی پارس جنوبی، ارتباط پایانه شناور فرآورشی کوروش و سکوی سرچاهی از معضل‌های منطقه عملیاتی بود که به‌دلیل مشکلات فنی از جمله ثابت نبودن ارتفاع و حرکت وضعی شناور پالایشی کوروش نسبت به سکوی سرچاهی، نیاز به نصب پایه‌های ثابت تا بستر دریا مطرح، اما با توجه به هزینه بالای ساخت این پل ارتباطی، راه‌حل دیگری در نظر گرفته شد.

وی افزود: برقراری این ارتباط با تله‌کابین به‌عنوان بهترین راه‌حل مطرح و در این زمینه به‌دلیل ضرورت عملیاتی در ابتدای پارسال با استفاده از ظرفیت منطقه عملیاتی کیش و صرف هزینه‌ای در حدود ۲۵۰۰ میلیون ریال این طرح اجرایی و ارزیابی شد که افزون بر صرفه‌جویی اقتصادی با توجه به جابه‌جایی ایمن کارکنان و تجهیزات با این وسیله از تردد چندباره شناور تدارکاتی به سکوی سرچاهی جلوگیری و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت گازوئیل شناور پشتیبان حاصل شد.

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران برآورد صرفه‌جویی انجام‌شده در این زمینه را ۱.۴ میلیون یورو برای ساخت و ۲۳۵ هزار یورو برای مشاوره اعلام کرد.

وی درباره تعمیر، نصب و راه‌اندازی توربین بخار شینکو نیز گفت: پس از امضای قرارداد با شرکت تعمیرات نیروگاهی برای تعمیر یک دستگاه توربین بخار شینکو ۳.۳ مگاواتی، مهرماه پارسال انجام تعمیرات آن با نظارت مستقیم نماینده منطقه آغاز شد. تعمیرات توربین بخار شینکو از سوی شرکت داخلی صرفه‌جویی ارزی قابل ملاحظه‌ای داشت که با بالاترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و کمترین زمان ممکن انجام شد.

 اجرای سیستم مدیریت روانکارها

به گفته ارغش، استقرار سیستم مدیریت روانکارها LMS به‌منظور انبارداری مناسب، تعریف ویژگی‌های فنی بر مبنای استانداردهای موجود برای سفارش‌گذاری یکسان و پرهیز از محدودیت‌های خرید انحصاری بر اساس برند خاص خارجی روی پایانه شناور فرآورشی کوروش اجرا شد.

وی تصریح کرد: از دستاوردهای این سیستم، یکپارچه‌سازی تقاضاهای روانکارها، تعیین کمترین و بیشترین موجودی مورد نیاز، ایجاد ابزار مدیریتی مناسب برای تصمیم‌گیری پایش وضع روانکارها بوده است. با استفاده از این سازوکار، روغن برند خارجی مورد استفاده با روغن ساخت داخلی که برای استفاده مورد نیاز بود بهینه‌سازی و جایگزین شد.

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: در همین زمینه فیلتر روغن کمپرسورهای TMC که با توجه به دمای بالای داخلی کمپرسور و نوع خاص کاغذهای مورد استفاده با هزینه بالا و به‌صورت انحصاری تهیه می‌شد با روش مهندسی معکوس در حال ساخت و استفاده آزمایش شد که برآورد صرفه‌جویی سالانه آن ۲۴ هزار دلار است.

ارغش، طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزار FIMS در بستر Access، جداسازی تکنیکال‌روم از اتاق کنترل ایستگاه تقویت فشار گاز، ارسال چهار فروند قایق نجات ۱۵ نفره (Life Raft) به منطقه عملیاتی خارک، اتصال آب آتش‌نشانی از پایانه شناور فرآورشی کوروش به سکوی سرچاهی  SPOL-A۲، صدور خروجی دو مسیره برای شناورهای شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره کیش، اتصال مخزن آب شیرین نیروگاه کیش به شبکه آب آتش‌نشانی ایستگاه تقویت فشار گاز، جایگزینی لامپ‌های مهتابی LED با لامپ‌های مهتابی ضدانفجار، انجام تعمیرات زمستانی ایستگاه تقویت فشار گاز، کاهش ۳۰ درصدی تعداد پروازهای بالگرد، عملیات امدادرسانی به مناطق عملیاتی لاوان و سیری و برقراری خط انتقال گاز عسلویه - سیری - کیش را از دیگر اقدام‌های پارسال این منطقه عملیاتی برشمرد.

کد خبر 316182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =