مرکز رشد و فناوری پژوهشگاه نفت و دانشگاه قوچان افتتاح شد

مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان به‌منظور ارتباط مؤثر صنعت با دانشگاه افتتاح شد.

 به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی، رئیس این پژوهشگاه به توانمندی دانشگاه قوچان اشاره و اظهار کرد: در دانشگاه صنعتی قوچان، تیم جوان با پشتکار و دارای ایده‌های خلاق جمع شده‌اند و بنا دارند یک نمونه موفق در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه را در منطقه شکل دهند که بی‌شک دانشگاه می‌تواند شرایط توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه را  از طریق گردآوری دانشجویان نخبه و با استعداد فراهم کند.

وی با بیان اینکه همکاری با دانشگاه نیز برای پژوهشگاه مزیت‌هایی دارد، افزود: این همکاری، مزایای دوطرفه‌ای را دربردارد و اطمینان دارم این روش نمونه‌ای موفق از همکاری‌های چندجانبه خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: از دیرباز رابطه صنعت با دانشگاه به نحو مؤثری شکل نگرفته است و این دو نهاد نتوانستند به نحو مناسبی از یکدیگر پشتیبانی کنند، اما هم‌اکنون با ایده شکل‌گیری مرکز رشد و پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم نظاره‌گر ارتباط مؤثر این دو نهاد و پیشرفت در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و پژوهشی آنها باشیم.

صنعت به دنبال رقابت با شرکت‌های خارجی است

توفیقی فضای اقتصادی و صنعتی کشور را در حال تحول و پیشرفت دانست و افزود: نتیجه این تحولات از یک سو در شکل‌گیری بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تأثیرگذار خواهد بود و از سوی دیگر شاهد حضور ده‌ها هزار نفر از جوانان با استعداد که در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها مشغول فعالیت هستند و به کمک اقتصاد و صنعت کشور آمده‌اند، خواهیم بود.

وی تأکید کرد: در رابطه با ویروس کرونا بسیاری از کشورهای بزرگ از نظر کمبود تجهیزات با مشکل روبه‌رو شدند، اما خوشبختانه در کشور ما بسیاری از این تجهیزات مورد نیاز از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته و به بازار عرضه شد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت خواند و افزود: صنعت نیازهای فناورانه خود را به دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری عرضه می‌کند و این به آن معناست که تقاضای فناوری و عرضه آن در کشور فعال شده و هم‌اکنون صنعت ما به‌ دنبال رقابت با شرکت‌های خارجی است.

توفیقی تصریح کرد: خوشبختانه حرکت مبارکی در کشور شکل گرفته و رو به پیشرفت است و در همین ارتباط مرکز رشد و فناوری دانشگاه صنعتی قوچان گام‌های مؤثری برداشته است و به‌طور حتم رشد این مرکز و ارتباط آن با صنعت می‌تواند به انجام پروژه‌های توسعه‌ای بسیاری منجر شود که در نهایت این پیشرفت سبب ارتقای دانشگاه و زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی آن خواهد شد.

وی بر تجمیع ظرفیت‌ها در کشور نیز تأکید کرد و گفت: در حال حاضر، پژوهشگاه به‌عنوان قطب مهم در پژوهش‌ها و فناوری‌های صنعت نفت و گاز کشور مطرح است و می‌توانیم با تجمیع ظرفیت‌ها و همفکری با دیگر نهادها، زمینه‌های همکاری خود را گسترش بخشیم و آنها را به عملیات اجرایی تبدیل کنیم.

تلاش دانشگاه قوچان برای تقویت ارتباط با صنعت

در ادامه علی‌اصغر بهشتی، رئیس دانشگاه صنعتی قوچان با اشاره به اینکه در مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان تلاش این است تا ارتباط با صنعت تقویت شود، گفت: در همین راستا توانستیم با پژوهشگاه صنعت نفت تهران ارتباط نزدیکی برقرار کنیم و این پژوهشگاه با اعتماد به دانشگاه صنعتی قوچان، سبب امضای تفاهم‌نامه‌ای شد که در آن فعالیت‌ها، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود.

وی افزود: با وجود محدودیت‌هایی که کشور با آن مواجه بود، در دانشگاه سه کارگروه محیط زیست و انرژی، فرآیند بالادستی و استخراج، فرآیند پایین‌دستی و پالایش تشکیل شد تا از سوی پنج شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه و در قالب کارگروه‌هایی که استادان دانشگاه آماده کرده‌اند بندهای مربوط به تفاهم‌نامه اجرایی شود.

هادی رجایی‌نیا، فرماندار شهرستان قوچان نیز با اشاره به اینکه قوچان یکی از قطب‌های علمی دانشگاهی با ده دانشگاه بزرگ و رشته‌های متنوع محسوب می‌شود، بیان کرد: دانشگاه صنعتی قوچان از بدو تشکیل و پیدایش به‌سرعت توسعه یافته و در طول این مدت کوتاه نیز اقدام‌های بسیار ارزنده و خوبی در زمینه‌های پژوهشی، علمی و صنعتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قوچان دومین مرکز رشد در شهرستان است، تصریح کرد: با توجه به همجواری با پایتخت کشور ترکمنستان می‌توان شاهد اتفاق‌های خوبی در منطقه از طریق ارتباط این پژوهشگاه با کشور همسایه در زمینه نفت بود.

در این آیین، رئیس پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس و رئیس مجتمع پتروشیمی بجنورد نیز به‌صورت برخط حضور داشتند.

کد خبر 303388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =